Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fruktbröd med surdeg

• Almarian 25 oktober 2010

Hejsan!

Köpte ett fantastiskt gott bröd på en liten lokal brödbutik, ett mellanmörkt surdegsbröd med frukt. Dessvärre så ville de inte lämna ut något recept, utan hänvisade till att det säkert fanns om man sökte på nätet. De få ingredienser jag fick från dem var:
    - Rågsurdeg
    - Torkad frukt (i detta fallet fikon, katrinplommon, aprikoser, mörka och ljusa russin, men det går ju att variera i all oändlighet)
    - Mörkt lantbrödsmjöl.

Någon som har något recept som liknar dessa ledtrådar på lager??

// Almarian

• rostok 25 oktober 2010

Hej, du kan ta detta recept och bara lägga till de frukter du vill. Blötlägg gärna frukterna ex över en natt innan du använder dem. Sedan kan du välja om du vill ha dem i stora bitar, hacka dem ganska smått eller kanske mixa dem. Jag brukar mer och mer mixa när jag gör fruktbröd, tycker de blir jättegoda.

Du kan använda vattnet som du blötlagt frukterna i till degvätska. Använd helst ekologiska frukter, de andra är behandlade med bl a svavel, förutom bekämpningsmedel.

http://www.matklubben.se/recept/surdegsbroed_nr_1_basrecept_84035.html

Lycka till!

• rostok 25 oktober 2010

En tanke bara, de lantbrödsmjöl som finns verkar innehålla en stor mängd tillsatser. Jag personligen har mer och mer börjat gå ifrån den typen av mjöl och blandar hellre själv de mjölsorter jag vill ha. Likaså har vi i familjen också (tyvärr helt nyligen) fattat beslut om att endast köpa hem ekologiskt mjöl, och då helt sådana som är helt utan tillsatser, alltså undviker vi, om vi kan, även Coop Änglamark, Icas I love you och alla Kungsörnens mjöl, även de ekologiska. Prisskillnaden mellan dessa mjöl och de vi numera köper blir minimal om man räknar ut det per bröd. Hellre bra mjöl än en extra godispåse har blivit vårt motto.

Hoppas ni ursäktar att jag hamnade utanför ämnet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.