Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa in rågsikt

• sthor 23 december 2010

Jag har en fråga. Jag bor i Holland och det är inte lätt att få tag på rågsikt. Nu vill jag ta med rågsikt från Sverige men för att kunna spara det längre en 2 månader undrar jag om man kan frysa in rågsikten? Har någon erfarenhet med det? Hör av dig!

• sikaal 23 december 2010

Min rågsiktspåse är inte ny, men bäst före var 21.7.2011 så rågsikt håller sig ju mycket längre än 2 månader. Torrt och svalt är ju det viktigaste! I frysen blir det ju fuktigt, jag tror inte det är så lyckat. Jag har aldrig provat, kanske någon annan har!
    Lycka till
    Lena

• evaldo 23 december 2010

Köpa mjöl i lösvikt eller i god försäljning är ett utmärkt sätt att spara pengar på detta gemensamma ingrediens som används i köket. Att hålla den från den oundvikliga utbrotten av maskar om det inte används i tid är viktigt så du inte slösar produkten. När fel eller maskar lucka i köket, är det svårt att bli av med dem.

Detta är vad du behöver:
    Mjöl
    Plast eller plastpåsar
    Hela lagerblad
    Frys

1. Öppna påse mjöl och lägg den i lufttät behållare. Det spelar ingen roll om du använder plastpåsar eller behållare.

2. Ställ i frysen i minst 24 timmar. Den kalla temperaturer döda insektägg som de medför korn och mjöl.

3. Ta bort mjöl behållare från frysen och satte ett lagerblad i varje behållare.

4. Förvara behållare på en sval och mörk plats.

Tips:

Alla mjöl och gryn har insektägg i dem. Se till att du rotera dessa produkter för att undvika en wormy angrepp i ditt kök.

Får ej frysas mjölet med lagerblad insidan. Lagerblad släpper sin lukt när de fryser.

• irrevirre 23 december 2010

Oj evaldo .... Jag vill INTE att allt mjöl innehåller insektsägg {sick} Vilket land kom detta råd ifrån. Mjöl i lösvikt är väl ovanligt här?

• svengelsk 23 december 2010

Jag kan inte heller få tag på rågsikt, utan använder hälften rågmjöl och hälften vetemjöl, strong white flour, vanligt vetemjöl har inte tillräckligt med gluten i England vet inte om det är likadant i Holland.

• rostok 26 december 2010

Hej, jag frågade "min" mjölbonde, där jag köpt mycket mjöl, även lite ovanligare sorter, om det går att frysa mjöl, och det går! Även om han inte kunde hitta något skäl för just mig att göra det, då jag har tillgång till ett ganska kallt garage, med bara några plusgrader när det är som kallas ute, men där är i stort sett alltid kallare än inne i själva huset. OM mjölet förvaras under + 18 C så kan inte mjölmaskarna fortplanta sig och bli fler.

• sthor 30 december 2010

Hjärtlig tack för alla tips!

• knyppeltanten 30 december 2010

Jag har fryst in mjöl som jag köpte i tvåkilosförpackningar, den storleken räcker länge till mig det var därför jag frös den. Jag la mjölet i en plastpåse och påsen i en 2-l glassbytta och det fungerade fint smakmässigt. Jag köpte "hemmalt" direkt på en kvarn och det mjölet är mycket godare än det man köper i affären.

• folof 30 december 2010

Har bakat matbrod pa bade vetemjol och ragsikt dar bast fore datum passerats for ett par ar sedan. Inga som helst problem. Jaste lika bra och smakade utmarkt.

• boz1965 30 december 2010

Fattar inte riktigt vitsen med att frysa ett livsmedel som har i princip obegränsad hållbarhet i rumstemperatur så länge som det förvaras torrt och mörkt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.