Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa obakat bröd?

  • Klaraoknyttet 20 februari 2009

    Hej!

    Någon som har bra recept el tips på bröd/frukostbullar som man kan frysa in obakade och sedan ta upp och grädda?

  • marsiv 20 februari 2009

    Hej !

    Detta recept har jag prövat och det blev jättegott.. Jag lät frallorna först jäsa i kylkskåp över natten sen lade jag in dem i frysen. Tar fram så många jag vill ha på kvällen, låter dem tina i kylen för att grädda dem på morgonen.. mkt gott!!

    Kalljästa frukostfrallor
    12 st
    50 g jäst
    3 dl kallt vatten
    2 msk olja
    1 tsk salt
    1 tsk malda blandade brödkryddor
    9 dl lantbrödsmjöl
    Lös upp jästen i det kalla vattnet i en skål. Tillsätt oljan, salt och brödkryddor. Blanda i mjölet och arbeta degen smidig. Baka ut degen till släta bullar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Jäs brödet under bakduk ca 12 timmar i kylskåp. Låt brödet stå i rumstemperatur medan ungen värms upp till 225-250 grader. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 12 minuter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.