Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glutenfritt

  • Countrygirl 28 januari 2010

    Jag ska baka semlor till ett litet sällskap, ca 12 - 15 pers. En person är glutenallergiker.

    Är glutenfritt bröd lika gott som vanligt bröd? Om jag ändå går och köper glutenfritt mjöl kan jag ju lika gärna baka till alla för att krångla till det så lite som möjligt. Eller finns det glutenfria semlor att köpa? Det räcker med brödbullen så kan jag fylla den själv med hemgjord mandelmassa.

    Kan verkligen inget om gluten och glutenfritt så jag behöver hjälp!

  • asasto 29 januari 2010

    Jag tycker inte att glutenfritt bröd får samma goda konsistens så jag skulle göra vanliga semlor + köpa något glutenfritt kaffebröd till den som inte tål gluten.


    Det finns recept på glutenfria semlor på nätet men som jag förstått det från en del som inte tål gluten måste man använda bakredskap som inte varit i kontakt med vanligt mjöl och dyl. diskning av redskap hjälper inte alltid utan man måste ha separat bakbord, separata redskap och man får ju inte ha bakat med vanligt vetemjöl som kan ha dammat ner dessa redskap så det kan vara svårt att få bröden garanterat ofarliga för gluten allergiker i hembakning i ett kök där man normalt sett använder mjöl med gluten.

  • flingsalt 29 januari 2010

    Gå in på www.allergimat.com och sök på glutenfri semla - så får du svar. :)

  • FruAst 30 januari 2010

    Jag håller med om att det är bäst att köpa glutenfria produkter till den som har de problemen. Det kräver en viss vana vid att hantera och få bakverken att bli bra. Och sen är det ju ovanstående problem. www.celiaki.se kan ge en del tips om du ändå bestämmer dig för att pröva att baka själv.

    Lycka Till:)

  • NinaTq 30 januari 2010

    Det brukar finnas glutenfria semelbullar i frysen där dom har glutenfritt bröd. Men som ovanstående skrivit, har du aldrig bakat med glutenfritt förut så köp hellre. Det tar ett tag att lära sig, är inte riktigt så enkelt med glutenfritt mjöl. Nu tycker ju jag att det är bland det enklaste i världen, men så har jag bakat glutenfritt de senaste 12 åren ;-) Men det tog några månader i början för att överhuvudtaget få ihop ett anständigt bröd som gick att äta.
    Sedan är det extremt noga med både hygien och redskap. Och tänk på att inte lägga upp allt på samma fat. Ett eget fat till det glutenfria så det inte mot förmodan lyckas komma några smulor från det "vanliga" brödet. Alla är inte lika känsliga, men man ska ändå aldrig blanda glutenfritt och vanligt bröd på samma fat.

    Lycka tll!

  • Countrygirl 30 januari 2010

    Tusen tack för era svar :D

    Jag tar det säkra för det osäkra och köper en glutenfri semla och låter de andra få en vanlig. Det blir nog bäst så (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.