Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gör egna köpefrallor hemma! Hemligheten är avslöjad!

  • hembakt2 23 april 2011

    Halloj!

    Ok, jag är nog inte den enda som försökt laga sånadär riktiga köpefrallor, luftiga och spröda. Jag har sjäv försökt i flera år att lösa den där gåtan! Jag började tro att det var något hemligt bageritrick som var skyddat av tystnadspliktsavtal och annat som skulle resultera i att man blev av med armarna om man talade om hur man gör. Men nu har jag löst det! På www.hembakt.se berättar ju hur! Du kan även hitta andra trevliga recept...

    Hilsen Danne

  • boz1965 23 april 2011

    Vore det inte bättre att lägga upp receptet här istället för att länka bort från sidan? (N)

    Här är ett bättre recept:
    Äkta danska rundstykker

  • hembakt2 23 april 2011

    Jo, det kan jag ju göra såklart! Här kommer det! Bild finns iallafall på www.hembakt.se :) Ifall nån vill se hur det blev.

    (copy paste)

    Köpefralla

    Ok… här kommer det. Som sagt, jag har försökt göra en sån där "riktig" köpefralla i flera år, men aldrig lyckats. Jag har googlat som en gnu efter tips och tricks för att få fram den där förbenade frallan. Alla tips var typ.. jäst, vatten, vetemjöl.. bla bla bla… men inget tips hjälpte. Det blev liksom inga småbubblor i frallan. Man får ju säga att det blir ganska frustrerande efter en sisådär 100-150 frallor senare. Eftersom jag bara bakar några stycken åt gången blir det ju några gånger.

    Jag började helt konspirationseoretiskt tro att alla bagare hade en välhållen hemlighet. "Bagarnas heliga graal". Frimurarbagarna! Nedrans pellar som inte kan dela med sig till världen. Det började bli tröstlöst.

    Men en dag, av en slump, läste jag att det fanns ett annat mjöl, ett supermjöl, som hade mer protein och mer jäskraft. Det heter Manitoba Cream! DÄR! Där satt den! Det är hela enkla hemligheten! Byt ut det dära vetemjölet eller vetemjöl special mot Manitoba Cream så är saken biff!

    Nu hoppas jag att det inte finns någon hemlig helig Graal som jag avslöjat för bagarna, för då har jag antagligen gräddat min sista fralla:/

    Så här gjorde jag: Jag blandade igop vatten, jäst, socker, salt och olja. Sen i med mjölet och knådade för hand i 30 min (nej jag skojar, det är ju vrållänge!.. jag använde hushållsassist med degkrok i 15 min).

    Sen fick degen jäsa i ca 40 min under duk. Efter det delade jag degen i små bitar och formade små bollar och lade på en plåt. För att få vallmofröna att sitta fast vispade jag till en äggvita och penslade på innan jag strödde över dem. Detta är ju egentligen ett lyxmoment. Det smakar ju lika gott utan vallmofrön, så har du inte tid. Skippa fröna!

    Sedan gräddade jag dem i ugnen i ca 10-12 min på 220 grader.

    Kaboom!

    För fyra personer:

    20g jäst
    1,75 dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    1 tsk sirap (eller socker)
    2 msk olja
    ca 4 dl mjöl (Manitoba Cream)

  • sju 24 april 2011

    Kul att du lyckades replikera resultatet! :)

  • estrid1 24 april 2011

    Jag har fått lära mig att en av "hemligheterna" är att allt mjöl måste i på en gång.Allså hellre för mycket mjöl och sedan späda med vätska än tvärt om!

  • hembakt2 24 april 2011

    Ahaaa! tack Estrid! Det känns ju mest naturligt på det "inte-så-bra-sättet", men om det är som du säger är det ju en toppengrej att veta! Jag tar med mig det:) Tack!:)

    @Sju, ja jag var faktiskt mäkta nervös när jag gjorde det andra gången... de väntade med att jäsa till ordentligt ända in i sista stund:)

  • The_mama97mia 25 april 2011

    För att få den där frasiga skorpan på köpefralla undrar jag om man inte ska testa att spruta lite vatten i ugnen under gräddningen?

  • hembakt2 25 april 2011

    Ja jisses, helt sant, det hade jag glömt att säga! Jag har ångugn, så jag tänkte inte på det.

  • The_mama97mia 25 april 2011

    (Y)

  • monkiz 15 april 2012

    Skrivet av hembakt2 den 23 apr 2011

    Jo, det kan jag ju göra såklart! Här kommer det! Bild finns iallafall på www.hembakt.se :) Ifall nån vill se hur det blev.

    (copy paste)

    Köpefralla

    Ok… här kommer det. Som sagt, jag har försökt göra en sån där "riktig" köpefralla i flera år, men aldrig lyckats. Jag har googlat som en gnu efter tips och tricks för att få fram den där förbenade frallan. Alla tips var typ.. jäst, vatten, vetemjöl.. bla bla bla… men inget tips hjälpte. Det blev liksom inga småbubblor i frallan. Man får ju säga att det blir ganska frustrerande efter en sisådär 100-150 frallor senare. Eftersom jag bara bakar några stycken åt gången blir det ju några gånger.

    Jag började helt konspirationseoretiskt tro att alla bagare hade en välhållen hemlighet. "Bagarnas heliga graal". Frimurarbagarna! Nedrans pellar som inte kan dela med sig till världen. Det började bli tröstlöst.

    Men en dag, av en slump, läste jag att det fanns ett annat mjöl, ett supermjöl, som hade mer protein och mer jäskraft. Det heter Manitoba Cream! DÄR! Där satt den! Det är hela enkla hemligheten! Byt ut det dära vetemjölet eller vetemjöl special mot Manitoba Cream så är saken biff!

    Nu hoppas jag att det inte finns någon hemlig helig Graal som jag avslöjat för bagarna, för då har jag antagligen gräddat min sista fralla:/

    Så här gjorde jag: Jag blandade igop vatten, jäst, socker, salt och olja. Sen i med mjölet och knådade för hand i 30 min (nej jag skojar, det är ju vrållänge!.. jag använde hushållsassist med degkrok i 15 min).

    Sen fick degen jäsa i ca 40 min under duk. Efter det delade jag degen i små bitar och formade små bollar och lade på en plåt. För att få vallmofröna att sitta fast vispade jag till en äggvita och penslade på innan jag strödde över dem. Detta är ju egentligen ett lyxmoment. Det smakar ju lika gott utan vallmofrön, så har du inte tid. Skippa fröna!

    Sedan gräddade jag dem i ugnen i ca 10-12 min på 220 grader.

    Kaboom!

    För fyra personer:

    20g jäst
    1,75 dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    1 tsk sirap (eller socker)
    2 msk olja
    ca 4 dl mjöl (Manitoba Cream)

  • monkiz 15 april 2012

    I stället för att pensla med ägg, spraya med vatten så fastnar fröna bra:-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.