Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Grova" frallor

  • Bumbis 6 juli 2010

    Jag är ingen van bagerska, gör lite småbröd och bullar ibland. Jag skulle vilja ha recept på bruna frallor som finns som självplock i butikerna. Speciellt grova är dom inte för dom väger ingenting men dom är god och ser iallafall nyttiga ut. Är det någon som vet hur man gör? Kan det vara så att dom har colorit i för färgens skull? Tack på förhand.

  • Bumbis 7 juli 2010

    Puffar lite på denna, någon vet säkert.{sidefrown}

  • jimboz 7 juli 2010

    Du efterlyser alltså INTE grova frallor som man annars kan tolka huvudrubriken...
    Ungefär som i en kontaktannons...Svart man sökes, han skall inte vara speciellt svart utan han skall vara vit....{dont-know}

  • Bumbis 7 juli 2010

    Nej, det var därför jag skriv "grova".

  • boz1965 7 juli 2010

    Här är det svar jag fick på ungefär samma fråga när "Fråga Bagar'n" var aktiv på den här sidan:

    Hej igen,

    Så här ligger det till:

    Det är enligt lagstiftningen inte tillåtet att färga bröd. Varken med sockerkulör eller andra färgämnen. Det finns ett undantag i EU-lagstiftningen och det är ett bröd som bakas traditionellt (på Irland har jag för mig) och som heter "Malt Bread". I detta, och endast i detta, bröd är det tillåtet med sockerkulör. Det är inget bröd vi bakar. Inte något annat svenskt bageri som jag känner till heller för den delen.

    Sen har många traditionella brödingredienser som olika typer av sirap, vört och malt en mer eller mindre mörk färg och färgar bröden men de används för att ge smak och karaktär åt brödet.

    Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Ber om ursäkt för dröjsmålet.

    Kalle

  • maithab 7 juli 2010

    Vörtbröd är ju mörkt utan att vara grovt. Där använder man, som ovanstående skriver (i svar från en bagare) vört, malt och sirap. Den mörka brödsirapen har malt i sig, och färgar brödet mörkare.

  • Bumbis 7 juli 2010

    Tack för svaren. Jag provar med att baka Äkta danska rundstykker med mörk sirap och lite colorit för det är tillåtet hemma hos mig. Pyntar dom med nyttigt strössel precis som i affären.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.