Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gult italienskt vetemjöl

  • rostok 28 maj 2010

    Hej, är det någon som vet var man kan få tag i gult italienskt vetemjöl, alltså inte durumvete? Sådant man använder bl a till panettone.

  • The_mama97mia 28 maj 2010

    om man googlar på panettone och recept så står det inget annat än "vetemjöl" i recepten?

    när du säger gult mjöl tänker jag majsmjöl?

  • rostok 28 maj 2010

    Hej, nej, jag menar inte majsmjöl. Jan Hedhs bok Bröd & kaffebröd så skriver han "här ska man helst ha italienskt gult vetemjöl annars får man inte lika lätta och luftiga bröd som i Italien. Det brukar finns i italienska delikatessbutiker även i Sverige". Han använder detta mjöl även till några andra recept i boken. Här finns även ett recept på nätet: http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/jan-heds-choklad-panettone/

    Mitt problem är att jag inte har någon italiensk delikatessbutik i närheten, däremot har jag barn som bor lite utspridda i vårt avlånga land, så om någon kunde tipsa mig om någon sådan affär, gärna då med telefonnummer också så kanske jag ändå kan ordna det.

    jag vill helst få tag i rätt sorts mjöl om jag ska lägga ner arbetet med att baka panettone. Annars tycker jag inte det är värt jobbet. Jag tänker inte göra panettone med jäst och vanligt vetemjöl.

  • The_mama97mia 28 maj 2010

    Är du säker på att det inte är durum-mjöl?
    se
    http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/0-bakningen-fran-a-till-o_462623.svd

  • rostok 28 maj 2010

    Jepp, helt säker eftersom han i sin beskrivning av mjöl både beskriver detta gula italienska mjöl och även durumvete. Det gula vetet tillhör familjen Triticum aestivum med varianterna luteus, safrania, citrus och caroti. Durumvete heter Triticum durum.

  • prelog61 31 maj 2012

    Kolla på Willys. Var där och handlade idag och damen före mig i kassan hade köpt gyllene mjöl gjort på på vete fast finare än vetemjöl. Fanns i 1 KGs påsar

  • vildaville2 31 maj 2012

    www.janhedh.com/ På den adressen kan du finna ett tel.nr.
    till Jan Hedh.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.