Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hälsosamma bröd

  • majamia 17 mars 2009

    Hej :)
    Skulle vilja ha tips på lite hälsosammare bröd. Bakar gärna och ofta eget bröd.
    Har aldrig bakat med dinkelmjöl utan mest rågmjöl. Tar tacksamt emot förslag. Hur mycket sirap eller socker är brukligt i ett bröd.
    Själv är jag allergisk mot nötter så det ska det inte finnas i.
    Tack på förhand! :D

  • The_mama97mia 17 mars 2009

    Här är ett förslag, uteslut bara nötterna.
    Mias Söndagsbröd

    Jag brukar ofta skålla mjöl, grahamsmjöl eller rågsikt, blir saftigare då. I helgen gjorde jag ett bröd med hel råg i, den ska kokas först (en sorts skållning). Fiberhavregryn är också sånt som är både gott o nyttigt.

    Sirap brukar jag bara ha i ngn msk, gillar inte sött bröd. Bara för jäsningen liksom. För övrigt gillar jag att baka som jag lagar mat, provar mig fram... Höfta mera...

  • essim 17 mars 2009

    Det här brödet bakade jag förra helgen och det var kanongott. Jag hade i 2 msk kummin för det tycker vi är jättegott. :p Jag tar inte mer än 1 msk socker/sirap/honung, gillar inte söta bröd.

    Lata grahamsrutor

  • Eery 17 mars 2009

    Fortsätter flagga för mitt Dinkelbröd med morot(L)

    Dinkelbröd med morot

  • Disen 17 mars 2009

    Detta brödet älskar jag :p
    Goda hälsolimpan

    Och det här...:p
    Helags grova bröd

  • majamia 18 mars 2009

    Tack för många bra tips. Har precis satt in 2 limpor av Helgas grova bröd. Jag tog dock bara 7dl vetemjöl och 4dl vetekross och 2 dl kruskakli så vi får se hur det blir :D

    Detta brukar jag baka ofta men jag brukar byta bort det mesta av vetemjölet och bara ta 1 dl sirap.

    Mörkt bröd

  • majamia 18 mars 2009

    Skrivet av Eery den 17 mar 2009

    Fortsätter flagga för mitt Dinkelbröd med morot(L)

    Dinkelbröd med morot


    Hej
    Ska köpa dinkelmjöl nästa gånga jag är och handlar och då ska jag testa detta recept.
    Om jag ska kalljäsa det över natten, kan jag inte lägga det i formarna direkt som det ska gräddas i? och ska man göra 1 eller 2 limpor?
    HA en bra dag i solskenet!
    Kram Marie :D

  • Eery 18 mars 2009

    Skrivet av majamia den 18 mar 2009

    Skrivet av Eery den 17 mar 2009

    Fortsätter flagga för mitt Dinkelbröd med morot(L)

    Dinkelbröd med morot


    Hej
    Ska köpa dinkelmjöl nästa gånga jag är och handlar och då ska jag testa detta recept.
    Om jag ska kalljäsa det över natten, kan jag inte lägga det i formarna direkt som det ska gräddas i? och ska man göra 1 eller 2 limpor?
    HA en bra dag i solskenet!
    Kram Marie :D


    Jag testade det en sväng.. dessvärre så jäste det över och jag fick städa kylen. Men det är för kladdigt för att "bakas ut" så rör bara lite och klicka ut det i formarna. Är både snabbt och smidigt för att vara ett "limp-bröd" Men jag lovar att det är värt det(Y)
    Det blir två bröd..

  • Eery 18 mars 2009

    nejnejnej.. jag brukar göra dubbel sats det är därför det blir två limpor. bakar ju aldrig på 25g jäst.
    men låt bara brödet jäsa sista svängen i formen så ska det inte jäsa över:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.