Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

halv sats vetedeg

  • elsa-nilsson 22 november 2013

    Jag har en matberedare som inte klarar degar på 5 dl degspad.Så jag vill baka bara halv sats,kan man bara halvera det vanliga receptet rakt igenom?Jag skulle vilja baka mandelfläta jag har ett så gott recept.Men även vanliga kanelbullar.Jag hittar inga recept nånstans med bar t:ex 2,5-3 dl degvätska.Finns det någon som har något recept?Tack från Elsa.

  • svengelsk 22 november 2013

    Tyvärr tycks det inte längre finnas ett nummer när jag slår upp ett recept, men jag har använt ett recept för Saftiga lussebullar och gjort halv sats i min bakmaskin.
    Det här receptet från en annons för Den Nya Jästen från sjuttio-talet är också bra
    100 g smör, 3dl mjölk,1/2 ägg,1dl socker, 1/2 tsk salt, 1 pkt jäst, ca10 dl mjöl.

  • rosatalo 23 november 2013

    Självklart kan man bara halvera ett recept. Om du ska ha 25g jäst, delar du jästblocket diagonalt,på det viset får du en exakt halva.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.