Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hård seg skorpa på matbrödet

  • Greyhound 21 februari 2009

    Hello!

    Undrar hur jag skall göra för att få hård seg skorpa på matbrödet, testat massa sätt men inget blir bra:o efter ett tag mjuknar skorpan:@ fast den var hård när jag tog ut brödet:)

  • Okänd 21 februari 2009

    Hejsan vid bakbordet!
    Har du testat följande, låt bli att pensla brödet när du tar ut det ur ugnen, täck sedan inte över med någon bakduk utan låt det svalna som det är.
    Sedan beror det även på vilken typ av bröd du bakar.
    Vilka ingredienser som ingår har också betydelse för hur dan skorpan blir.
    Ett tips, boken "Riddarbageriets bröd" ger en massa bra tips.
    Där visas också hur man gör en bra surdeg!
    Boken är utgiven av Förlag: 4Vision/TV4 AB
    Lycka till önskar:
    Janne-G & Lillan

  • Greyhound 21 februari 2009

    Jap, testade senast i går em:D Har även testat att höja värmen i ca 5-7 min innan brödet är klart,sänkt värmen så det skall bli som man gör med skorpor, tagit och penslat med vatten ca 5-10 min innan brödet skall ut ur ugnen, bakat på enbart vatten och vatten+youghurt, mjölk ibland olja i degen ibland utan MEN skorpan blir inte hård och seg:@:@:@

    Gillar böcker så boktipset skall jag kolla Tackar:)//Ulrika

  • AnneNi 21 februari 2009

    Testa att lägga in några isbitar i ugnen när du sätter in brödet. Tror att vätskan gör att skorpan blir hård. Har inte testat själv, men det kan ju vara värt ett försök. Lycka till!

  • poffa 21 februari 2009

    Jag brukar vrida upp värmen högt i början någon minut och slänger in vatten, alternativt har lite vatten i en form i ugnen. Då blir det ånga som ger ett bra reultat.

  • Greyhound 21 februari 2009

    Kul tips, inte hört dem förr:) Här snöar och blåser det så det är perfekt väder att testa detta imorgon//Ulrika

  • Okänd 22 februari 2009

    Sorry!
    Så vitt man kan se finns det inte så mycket hopp kvar för dig att kunna få seg och knaprig skorpa på ditt hembakade matbröd.
    De förslag som du fått hittills är det som gör vårt bröd segt och knaprigt!
    Men vi använder oss inte av denna metod eftersom vi inte vill ha den knapriga ytan på brödet vilket också innebär att det torkar ut snabbare.
    Hoppas att du hittar en metod som du lyckas med önskar:
    Janne-G & Lillan

  • Countrygirl 22 februari 2009

    Jag lägger inte in brödet utan låter det kallna utan duk, och sedan stå. Bakade i gårkväll och morgonens bröd hade en rejäl skorpa. Det håller sig inte lika länge när man gör så, utan det torkar fortare, men när det är åtgång på brödet gör det ju inget.

  • Greyhound 22 februari 2009

    Hej.

    Nu står bröden och jäser det sista. Skall testa med högre värme först och vatten tipset, återkommer om resultatet:D

    Här är också åtgång och jag bakar inte så mycket åt gången hellre oftare för det är kul//Ulrika

  • Okänd 22 februari 2009

    Vist är det kul att baka!
    Har ni provat med surdeg?

  • Greyhound 22 februari 2009

    Nu är brödet klart sedan några timmar och ytan är hård ännu:D
    Jag testade med 350 grader i 10 min när jag satte in dem och så penslade jag dem med kallt vatten, sedan sänkte jag graderna. Tackar för tips(Y)

  • Gnurf 22 februari 2009

    350 grader!!??? :) Igår blev det Palt här i Norrland...så imorgon blir det Matbröd på paltspadet.....:p

  • Greyhound 22 februari 2009

    Oj, inte 350 grader utan 300 grader. Min ugn går inte till 350 grader ens.

    Testar just nu ett baugette recept ur boken MATRESA I VÄST reportage och recept från västsvenska gårdar(Y) av Louise Hamilton.//Ulrika

  • redd 7 mars 2009

    Direkt när brödet kommer ur ungen slår du in det i en våt handuk kökshanduk, få får du en seg yta som dessutom håller brödert fräsht längre. Exakt tid vet jag inte riktigt, 10-20min skulle jag gissa, blir ytan svampig har det du haft den lite för länge.

    En trick på alla bröd så får lite för hård yta för att det skall vara praktiskt

  • zonale 7 mars 2009

    Lite vatten i botten av ugnen och lång gräddningstid med högre värme i början gör susen tycker i alla fall jag.

  • zephie 10 mars 2009

    Det där med skorpan tycker jag inte bara har med själva gräddningen att göra, utan även med hur brödet fått jäsa. Mina bröd som jag gör på mindre mängder jäst men som istället får jäsa länge tycker jag får en segare karaktär allt igenom. Och som alla andra sagt, det knapriga får man med hjälp av vatten. Jag brukar ta blomsprutan och spruta lite in i ugnen.

    Och ang. att skorpan mjuknar, hur förvarar du brödet?

  • Okänd 12 april 2009

    Skrivet av Greyhound den 21 feb 2009

    Hello!

    Undrar hur jag skall göra för att få hård seg skorpa på matbrödet, testat massa sätt men inget blir bra:o efter ett tag mjuknar skorpan:@ fast den var hård när jag tog ut brödet:)



    Nu finns det ett matbröd som jag tror att du kommer att gilla!
    Bakade det första gången i går, påskafton, det blev grovt men gott.

  • Greyhound 12 april 2009

    Hello.

    Jag låter brödet svalna på galler sedan fryser jag in det som inte går åt samma dag.

    Fick en bok av min dotter när jag fyllde år Baka färskt bröd utgiven 2009. Har inte testat något recept ännu men det blir:D

  • ThomasP 12 april 2009

    Du kan skicka in en näve isbitar på en långpanna som du har i ugnen (längst ner)när du stoppar in brödet. Från mitten av gräddningen och till slutet ska du vädra ugnen några gånger och sista 5 min kan man ha ugnsluckan lite på glänt jag brukar lägga en grytlapp emellan // Thomas

  • The_mama97mia 12 april 2009

    Jag testar ett brödbak idag, skållade hel råg och vetekross för 2 dagar sedan, har ståt t plastövertäckt, i med 25 g jäst idag, salt, linfrö, solrosfrö, grahamsmjöl o vetemjöl. Jäste minst fem timmar i bunke. Två bröd som jäst mer än en timme på plåt, ställde in i ugnen på 275 gr, i med tre isbitar nederst. Efter 10 min sänkte jag värmen till 175. Nu får det gå färdigt så får vi se hur det blir. Det är lika roligt varje gång man bakar, jag följer ju inte recept utan försöker köra på känn.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.