Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hård seg skorpa på matbrödet

  • lillafatima 12 april 2009

    Min man som har gått bagarlinjen sa att du ska prova med att blanda 75%olivolja 25% matolja som du sprayar på brödet innan du stoppar de i ugnen. :)

  • The_mama97mia 12 april 2009

    MItt bröd fick väldigt hård skorpa, nästan svårt att skära!
    Jag satte in dom på 275 grader i tio min, sen in med isbitar - några stycken som jag bara kastade in på botten i ugnen. Gläntade på luckan ngn gång som Tomas tipsade om.
    Blev bra !
    Ungarna stod som små fågelungar o väntade på nybakt bröd sen, krispigt härligt varmt från ugnen, med kallt gott smör på... O ett glas Oboy.... Härligt härligt...
    Baka mera!

  • segerwitch 13 april 2009

    :) Försök med detta bröd, det blir en ljuvlig skorpa på den(Y)

    Knådfritt bröd

  • Okänd 13 april 2009

    Skrivet av segerwitch den 13 apr 2009

    :) Försök med detta bröd, det blir en ljuvlig skorpa på den(Y)

    Knådfritt bröd


    Kan det verkligen räcka med 5 g jäst?

  • poffa 13 april 2009

    Skrivet av segerwitch den 13 apr 2009

    :) Försök med detta bröd, det blir en ljuvlig skorpa på den(Y)

    Knådfritt bröd


    Det där brödet såg intressant ut. påminner lite om surdegsbröd.

  • redd 13 april 2009

    En fråga som dök upp i mitt huvud.

    Finns det någon rimlig anledning till att man skall ha in isbitar i ugnen?
    Som naturvetare tycker jag det verkar helt skruvat att först hetta upp ugnen extra mycket och sedan på kortast möjliga tid ta ner temperaturen igen när man väl stoppar in bröden genom att lägga in is.

    Man borde få samma effekt mycket snabbare genom att.
    1. Inte hetta upp ugnen extra.
    2. Ställa in en mugg med ljummet vatten samtidigt som bröden.

    Eller är det något med att man tillfälligt vill få ner temperaturen i ugnen i början av gräddningen?

  • The_mama97mia 13 april 2009

    Klok fråga redd. Jag läste samma tips på paindemartins blog. Jag har gjort både utan o med is i ugnen, tror det är mest den höga värmen i början som ger effekt, sen kan man nog ha på vatten lite hur som, blomspruta, mugg, isbit....

  • Okänd 13 april 2009

    Skrivet av poffa den 13 apr 2009

    Skrivet av segerwitch den 13 apr 2009

    :) Försök med detta bröd, det blir en ljuvlig skorpa på den(Y)

    Knådfritt bröd


    Det där brödet såg intressant ut. påminner lite om surdegsbröd.


    Visst påminner det lite om surdegsbröd, men bara påminner!
    Det har inget att göra med bröd bakat på surdeg! Det går att få igång jäsningen genom att låta degen vila i kylen över natten, men då är det kaljäsning vi talar om.
    Varenda pizzabagare använder sig av den tekniken.
    Jag skall baka det här brödet och återkommer med en kommentar. Tänker följa receptet och bara ta 5 g jäst, ett tiondels paket, det blir inte stor bit det!
    Vi får se om det kommer att jäsa!

  • poffa 15 april 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 13 apr 2009

    Skrivet av poffa den 13 apr 2009

    Skrivet av segerwitch den 13 apr 2009

    :) Försök med detta bröd, det blir en ljuvlig skorpa på den(Y)

    Knådfritt bröd


    Det där brödet såg intressant ut. påminner lite om surdegsbröd.


    Visst påminner det lite om surdegsbröd, men bara påminner!
    Det har inget att göra med bröd bakat på surdeg! Det går att få igång jäsningen genom att låta degen vila i kylen över natten, men då är det kaljäsning vi talar om.
    Varenda pizzabagare använder sig av den tekniken.
    Jag skall baka det här brödet och återkommer med en kommentar. Tänker följa receptet och bara ta 5 g jäst, ett tiondels paket, det blir inte stor bit det!
    Vi får se om det kommer att jäsa!


    Ja, återkom med hur resultatet blev. Själv är jag intresserad av konsistensen, om det blev segt eller så?

  • poffa 15 april 2009

    Skrivet av redd den 13 apr 2009

    En fråga som dök upp i mitt huvud.

    Finns det någon rimlig anledning till att man skall ha in isbitar i ugnen?
    Som naturvetare tycker jag det verkar helt skruvat att först hetta upp ugnen extra mycket och sedan på kortast möjliga tid ta ner temperaturen igen när man väl stoppar in bröden genom att lägga in is.

    Man borde få samma effekt mycket snabbare genom att.
    1. Inte hetta upp ugnen extra.
    2. Ställa in en mugg med ljummet vatten samtidigt som bröden.

    Eller är det något med att man tillfälligt vill få ner temperaturen i ugnen i början av gräddningen?


    Ja, detta är en bra fråga.
    Om vi säger så här.
    Vill man att ångan ska komma sakta och inte så mycket kan is vara en bra metod. en del recept ser faktiskt ut så.

    Själv brukar jag ofta bara kasta in en mugg vatten mot den heta plåten vilket ger omedelbar ångeffekt.

    Blomspruta är också ett sätt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.