Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hård skorpa på matbröd.

  • BB55 5 april 2011

    Jag brukar baka sirapslimpa och täcker med folie efter ungefär halva gräddningstiden. Men undersidan blir alltid hård och bränd. Hur kan jag undvika detta?

  • margitkallgren 5 april 2011

    Om skorpan blir bränd har du väl för hög temperatur i ugnen.
    Själv brukar jag pensla ett par ggr under gräddningen med kallt vatten sam när jag tar ut den från ugnen. Sen lindar jag in brödet i bakduk och då blir skorpan mjuk.
    Mvh Margit

  • The_mama97mia 5 april 2011

    Du skulle kunna testa att ha dubbla plåtar under, fast du kanske gör bröden i formar?
    I så fall är det väl undervärmen i ugn som är för hög. Har du testat olika placering i ugnen?

  • Ulrika91 5 april 2011

    Lägger du in brödet på en varm plåt? Har du för hög värme? Låter du brödet svalna helt på galler utan bakduk? Dessa saker har jag erfarenhet av att de brukar göra skorpan hård.

    Ställ in brödet samtidigt som plåten, dvs inte förvärmd plåt, lite lägre värme i ugnen och linda in i bakduk (eller lägg "direkt" i plastpåse) gör skorpan lite mjukare.

  • svengelsk 5 april 2011

    Jag följer Redds tips och lindar in brödet i en våt, väl urvriden diskhanduk i 10 minuter efter det har kommit ur ugnen. Sedan lindar jag in det i en vanlig bakduk. Detta gäller framförallt surdegsbröd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.