Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemkunskapsläxa!!!

  • Kramizenn 22 april 2010

    Snälla hjälp mig med kommande frågor så jag slipper få IG!!!!{worship}

    Hur diskar jag mjölig disk efter bakningen? och varför?

    Vilka fem olika moment måste degen vara med om när man bakar med jäst??

    Finns det några fördelar med att baka eget matbröd??

    Snälla, snälla hjälp!!

  • tojve 22 april 2010

    Hej! Lite hjälp ska jag förhoppningsvis kunna komma med i alla fall. :)

    jag TROR att mjöl ska diskas ur med kallvatten för att det inte ska förvandlas till en deg utan lätt rinna av. Har läst det någonstans men är inte säker...

    Fem moment... hmmm. Jästid. det vat nog typ det enda jag kom på. :P Utöver det vanliga med gräddning och så.

    Nu till frågan jag faktiskt kan helt. :)
    Fördelen med att baka eget matbröd är att du själv har full koll på hur mycket det blir och framförallt vad som är i brödet. Det är mer rena ingredienser och inte direkt konserveringsmedel, och bröden blir oftast mycket nyttigare, beroende på vad du väljer att ha i. Dessutom är det mycket billigare i längden än att köpa allting färdigt. Och människor blir mycket gladare om man bjuder på hembakat istället för köpebröd.

    Lycka till med läxan. :D

  • Mistys 22 april 2010

    Det är inte så att du har någon hemkunskapsbok som det är mening du ska läsa för att finna svaret på frågorn ?

  • Kramizenn 22 april 2010

    Skrivet av Misty09 den 22 apr 2010

    Det är inte så att du har någon hemkunskapsbok som det är mening du ska läsa för att finna svaret på frågorn ?


    Självklart men allt står inte i den och mamma är inte hemma just nu :(

  • asasto 22 april 2010

    När det gäller bakning och med tanke på att det är skola så ska nog temperering av degvätska (+37C) vara en av momenten (vi som bakar i verkligheten vet dock att kall degvätska funkar bra och att kalljäst bröd ofta smakar bättre men i många bakböcker brukar den ljumma degvätskan finnas med överallt). Ett annat moment är ju bearbetning av degen så glutenet aktiveras, Ytterligare moment är ju jäsning och utbakning, kanske naggning el snittande i degen (fast det brukar gå bra även utan), gräddning.

    Födelar att baka själv är lägre pris, mindre tillsatser, mindre socker (ifall man inte sockrar själv), godare + man kan ha i surdeg som gör så att kroppen har lättare att ta upp nyttiga ämnen.

  • The_mama97mia 22 april 2010

    ja vad sjutton är det för fem moment?

    Bearbetning, Första jäsning, Utbak, andra jäsning och gräddning?
    Men så enkelt är det välinte.

  • LEDIVO 22 april 2010

    Lite hjälp från Google
    http://www.smorframjandet.se/Baka/Vetebrod-och-bullar/Baka-med-jast-/
    Diska först i kallt vatten när du diskar degiga bunkar och redskap. Då släpper degen mycket lättare. I varmt vatten bildar mjölet glutentrådar och degen blir som ett kladdigt lim. Avsluta sedan med varmt vatten och diskmedel.

  • boz1965 22 april 2010

    Här är en riktigt bra sida om brödbak: http://paindemartin.blogspot.com/

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.