Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur räknas gröt i bröddeg?

  • CiinaC 28 mars 2011

    Jag är nyfiken på hur man räknar gröt i en deg, ingår det i degvätskan?{question}
    Om man bakar på 5dl vätska : ingår gröten i vätskan med t.ex 2 dl, eller lägger man till? Eller räknar man det ihop med mjölet?
    Jag följer ytterst sällan recept, utan höftar tills jag tycker att degen känns smidig, och då spelar det ju ingen större roll hur det räknas. ;)
    Likadant med lingosylt, äppelmos o.dyl - var i receptet ska man räkna in det?

    Tackar på förhand, och hoppas få nyfikenheten stillad
    Hälsningar CiinaC

  • The_mama97mia 28 mars 2011

    Hej, bra fråga.
    Jag är tyvärr som du och höftar alltid. Även om man tydligen inte ska det när man bakar...
    Om jag har i gröt - betraktar jag det som skållning, dvs i volym som ngt mittemellan vätskan och mjölet.
    Om jag skållar 2 dl grahamsmjöl med 4 dl vatten, så räknar jag det som 3 dl i degen, om du förstår. Jag tillsätter alltså enbart ca 2 dl vatten till hela degbunken sen.

    Men jag påstår inte att detta är korrekt!

    ;)

  • CiinaC 28 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 28 mar 2011

    Hej, bra fråga.
    Jag är tyvärr som du och höftar alltid. Även om man tydligen inte ska det när man bakar...
    Om jag har i gröt - betraktar jag det som skållning, dvs i volym som ngt mittemellan vätskan och mjölet.
    Om jag skållar 2 dl grahamsmjöl med 4 dl vatten, så räknar jag det som 3 dl i degen, om du förstår. Jag tillsätter alltså enbart ca 2 dl vatten till hela degbunken sen.

    Men jag påstår inte att detta är korrekt!

    ;)



    Hej å Tack,
    Det låter rimligt att det är så man räknar, och det är
    ungefär så jag också resonerar i höftandet, men ibland tappar man ju räkningen när man laborerar. :\
    Givetvis är det en sån gång som det blir ovanligt lyckat, och hade tänkt att skriva ner det, annars kommer jag inte ihåg hur, vad eller hur mycket det var av än det än det andra..{talktohand}
    Ska bara försöka komma ihåg att skriva ner efter hand..
    Tack för hjälpen! / Ciina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.