Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur skall jag göra nu då? Behöver hjälp!!!

  • Tiol 14 oktober 2009

    Nu står jag här och har matat min surdeg, men nu vet jag inte vilket recept jag skall börja med.:'(
    Det är så svårt att veta hur man skall börja när jag inte har bakat alls på surdeg tidigare.

    Snälla ge mig recept och råd!!!!!!(L)(L)(L)

    Skall jag göra degen nu på kvällen, ( på den surdeg som jag väckt upp), jag har tagit den frysta surdegen, och blandat den med vatten och rågmjöl, den har stått sedan i morse.

    Svara någon, snälla.:'(
    kram//TINA

    :o(L):)(L)

  • The_mama97mia 14 oktober 2009

    jag skulle lugnt vänta till imorgon.

  • boz1965 14 oktober 2009

    Du kan ju alltid prova på det här:

    Rugbrød med surdej

    Momentet med att göra surdeg kan du ju hoppa över, det har du redan fixat. :p

  • Snoops 14 oktober 2009

    Jag hittade en bok på biblioteket som heter "Surdegsbröd - Recept och tips från en hemmabagare"
    Den är skriven av Martin Johansson och är på ca 100 sidor.
    Där står det mesta om surdeg och har många fina recept.
    Se om du kan hitta den på ditt bibliotek eller ännu bättre köpa den. (Då har du den ju alltid till hands när du känner dig osäker.)
    Priserna brukar vara bättre online, men prova på biblioteket först, så slipper du köpa grisen i säcken.
    Lycka till.

    Mvh Linda

  • Tiol 15 oktober 2009

    Tusen TACK för det tipset.
    mvh Tina

  • anmawa 15 oktober 2009

    Jag har börjat testa rugbröd med surdej är på dag två ska se hur det går. Maken hittade inga rågkärnor i butiken (och fråga är visst överflödigt eller nått) och jag har feber så vi får väl se om vi får tag i några. Tina du kan väl rapportera hur baken går.

  • Tiol 15 oktober 2009

    Nu har jag med min surdeg gjort Urbans tyska surdegsbröd, där jag först gjorde en "raskdeg", som skulle mogna i 3 timmar, och sedan blandade jag den med övriga ingredienser. Det blev i alla fall fint slutresultat, men det återstår ju att se vilken smak det har. Det tog sin lilla tid i timmar räknat, så att baka surdeg är ju inget att starta upp om man har en timme kvar innan jobbet börjar.

    Jag trodde att det skulle gå bra att använda sig av degmaskin, men jag startade med egna händer först, och skulle ta maskin den sista biten, eftersom jag blev lite trött. Men det ju arbetsamt tom, för min maskin, och då har jag en superbra alldeles ny Kitchen Aid, men den blev också trött.
    Hur gör ni, bakar ni och knådar allting för hand, eller använder ni assistent?

    kram//TINA

  • boz1965 15 oktober 2009

    För det mesta gör jag det men det beror också lite på vad det är för en deg. Rågbrödsdeg t.ex. är många gånger så lös att den inte går att knåda för hand, då är min Bosch perfekt att köra den i. Men t.ex. deg till frallor brukar vara så enkel att handknåda så att det är knappt värt besväret att behöva rengöra maskinen och diska verktygen, så den kör jag för det mesta för hand.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.