Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Intressanta blandningar

  • jimboz 27 juli 2010

    Jag kom hem från underbara Åland igår där dom hade ett helt suveränt bröd som liknar vårt runda mjuka med hål i mitten (kommer inte på riktigt vad det heter)..Det är i allafal mörkt brunt och smakade fantastiskt..Finskt är det nog, men kan man sälja det på Åland så vill jag gärna ha det till Sverige också..Någon som vet om det går att få tag i så är jag tacksam..

  • The_mama97mia 27 juli 2010

    Du menar inte svartbödet då Jimboz? Ibland brukar dom sälja det på typ taxfree butiken.
    Eller menar du bröd som är mer som våra rågsiktskakor, eller skräddakakor?

    Jag har en deg på G nu, står o går i maskinen, med fördeg/surdeg o sen hade jag kokt matvete över, så det fick gå i. Linfrö, solrosfrö och mandel blev det lite av också, slattrensning. Det kan bli intressant, bara jag inte glömmer att ha i saltet om en fem minuter nu så...

  • jimboz 27 juli 2010

    Så kan det vara för det var köpt i taxfree butiken ...Tack, jag ska kolla efter någon bild på nätet och se om den liknar mitt bröd

  • jimboz 27 juli 2010

    Hittade den på nätet nu...Tack mamamia det är så det ser ut...

    http://www.bibliotek.ax/WebRoot/1027359/SubPage.aspx?id=1040916

  • Vetebullen 27 juli 2010

    Min favoritblandning är nog vatten som degvätska med lite olja i. Sen är jag mycket förtjust i att blanda i vitlök samt persilja och kli av något slag. En av mina favoriter ser du nedan ;)

    Baguetter med vitlökssmak

  • jimboz 27 juli 2010

    Färskost med Svartpeppar blev en standard i helgen och det känns i magen nu..Det kan INTE vara dom 2 plattor bärs jag köpte på båten.... väl ?

  • The_mama97mia 27 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 27 jul 2010

    Färskost med Svartpeppar blev en standard i helgen och det känns i magen nu..Det kan INTE vara dom 2 plattor bärs jag köpte på båten.... väl ?


    *moahaha* nej näppeligen inte. Öl = malt = bröd
    Bröd mår man bra av
    Basta

  • Majbaggen 27 juli 2010

    Testade en msk balsamvinäger i sista surdegsbrödet (på 2 dl vatten). Ingen direkt stor skillnad men helt OK. Kanske testa med lite större mängd nästa gång...

    Har gärna en liten slatt kolorit i mina grova bröd, för jag tycker de får en mer aptitlig färg då (inkörd på köpebrödsfärg som man är:)) I colabrödet är det dock inte nödvändigt, där kommer färgen från degvätskan.

    Ska ta och prova både kaffe och nyponsoppa en dag. Låter intressant.

  • zudette 28 juli 2010

    Läste ett tips i en veckotidning där nån använde lagen från ättiksgurka i matbrödet - några matskedar, inte helt och hållet! Kanske värt att testa??

  • maithab 28 juli 2010

    Skrivet av zudette den 28 jul 2010

    Läste ett tips i en veckotidning där nån använde lagen från ättiksgurka i matbrödet - några matskedar, inte helt och hållet! Kanske värt att testa??


    Den där ättikssyran får man automatiskt lite av när man bakar på surdeg.

  • Majbaggen 3 augusti 2010

    Igår gjorde jag ett försök som utföll väldigt bra. Ett jättegott surdegsbröd där jag ersatte det vanliga vattnet med blåbärssoppa. Degen såg lattjo ut, men brödet blev helt kanon. Snart uppätet!

  • charlottat 3 augusti 2010

    jag brukar spara oljan från till exempel soltorkade tomater när tomaterna är slut och ha i en msk eller två ibland i vissa bröd. Dels gillar jag tanken på att ta tillvara på så mycket som möjligt och inte slänga, sen ger det god smak.

  • Majbaggen 3 augusti 2010

    Tror det blir till att sätta ett blåbärsbröd till ikväll. Alla i familjen som kan äta "vanligt" bröd uppskattade det enormt. T o m gubben som helst vill ha grovt så man kan ha det till ägg-å-sillamacka, blev förtjust.

  • smarrig 3 augusti 2010

    Jag brukar spara den överblivna havregrynsgröten och sätta i bröddeg.

  • solbrand 27 maj 2012

    Jag har precis provat att baka ett bröd med mixade kindneybönor som bas utblandat med vatten, det blev gott, använde dock vanlig jäst till det.

  • Hjortronplockarn 18 december 2012

    Har provat använda malda kikärtor och lite olika slags bönor och linser, mixade, i bröd. Även testat att använda förvällda nässlor mixade med kokvattnet, gav ett saftigt grönfärgat bröd.

  • Linlock 18 december 2012

    Jag bakade på gammal glögg (alkoholfri) en gång, det blev inget vidare. Men julmust går bra!

  • rostok 18 december 2012

    Jag har testar många olika sorters degvätska. Utgången fil, yoghurt, creme fraisheoch sådant. Men även juice (apelsin blev inte så bra), julmust, cola, porter, lingondricka mm, Det finns nog inga gränser, Jag har även haft lite vin i. Blandat i det som blir kvar när man gör sin egen juice i sådan där press, alltså fruktmassan, osv. Hela korn brukar jag först koka upp och sedan får de ligga och dra över natten i vätska. När jag lägger torkad frukt i blöt så tar jag sedan vätskan som degvätska, även vattnet som man kokat palt i blir bra. Vanligt potatiskvatten också. Buljong, om man har kokat kött osv i all oändlighet funkar.

  • FiaBerg 18 december 2012

    När jag växte upp så gjorde vi våran egen ost, och eftersom man inte kunde koka mesost på all vassle (tar ju en j-a tid) så hade man alltid hur mycket ostvassle över och det funkade super som vätska i brödet.

  • jebong 18 december 2012

    Tycker om att baka och tycker om att ta tillvara - överblivna grötrester av alla slag, överblivet potatismos, överbliven soppa (mixad), utgångna mjölkprodukter (kanske inte just mjölk, men fil, yoghurt, creme fraiche) - mycket kan åka ner i degvätskan och göra brödet lite mer intressant och saftigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.