Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jäsdeg i kyl och frys

  • sockiplast 19 augusti 2011

    hej.
    kan någon förklara för mig hur man gör när man låter en deg jäsa i kyl över natten.

    och hur man gör när man fryser och sen tinar deg.
    har lycktas väldigt bra med pitabröd, där kavla man ut och jäser och sen lägger man det i frysen och sen bara tinar och in i ugnen.
    men när man gör matbullar så är det ju alltid bäst nybakat, så jag skulle vilja kunna ta ut ett par degbullar ur frysen, tina och sen in i ugnen, men är det så lätt? bullar tar ju lite längre tid på sig att tina än utkavlade pitabröd.

  • Cassiopeya 19 augusti 2011

    När jag gör kalljäst bröd, tar jag vilket recept som helst, men låter degvätskan vara kall istället för ljummen. Sedan ställer jag in degen i kylen över natten. Antingen som en deg eller som färdigutbakta bullar på plåt. På morgonen tar jag ut bullarna och sätter på ugnen. Stoppar in dem i ugnen när den är varm nog och bakar av plåten som vanligt.

    Har aldrig fryst bröd men obakt pizza. Gör på samma sätt. Tar ut den från frysen, sätter på ugnen och bakar av när ugnen blivit tillräckligt varm. Enkelt och snabbt och framförallt gott :DD

  • Uli 19 augusti 2011

    Nar jag baar kanelbullar sa later jag dem jasa fardigt innan jag fryser dem, nar de sedan graddas sa blir de lika fluffiga och goda som de bullar jag bakar utan att frysa.

  • sockiplast 31 augusti 2011

    cassiopeya: jäser du klart bullarna innan du ställer in dom i kylen? och hur göra du med jäsningen när du har hel deg i kylen?

    uli: hur lång tid i förväg tar du ut bullarna ur frysen innan du ställer in dom i ugnen?

  • Cassiopeya 31 augusti 2011

    Jag bakar ut bullarna, ställer direkt in dem i kylen. Nästa morgon: tar ut bullarna, sätter på ugnen, bakar ut bullarna.

    När jag jäser degen gör jag klart degen, ställer den i sin bunke i kylen. Tar fram den nästa morgon, bakar ut bullar, låter jäser på plåt, och sätter sedan in dem i ugnen.

    Bara att testa och prova sig fram!

  • solmaja 31 augusti 2011

    När jag gör kalljäst bröd så använder jag kall degvätska och ställer in degbunken så fort den är klar i kylen. Där får den stå övertäckt av plastfolie över natten. Då får degen jäsa i kylen.
    När jag sedan tar fram degbunken kavlar jag ut degen (eller vilken form det nu ska bli på brödet) och låter sedan degen jäsa på varm plats minst 2 timmar innan den åker in i ugnen.
    resultatet blir jättebra tycker jag

  • svengelsk 31 augusti 2011

    Jag brukade frysa in ojästa gifflar, lägga dem på en plåt insatt i en plastkasse på kvällen (några kryddburkar el dyl mellan gifflarna för att stödja plasten) och baka dem på morgonen. De tinade och jäste över natt i ett ganska kallt rum.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.