Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jäskorgar

  • wildlife 31 augusti 2010

    Puffar på och ser om det blir nåt svar nu då..? :-)

  • redd 31 augusti 2010

    Dom flesta korgarna är har ju degvikts angivelse.

    Sedan är ett annat tipps att använda sil när man mjölar för att pudra på mjölet, blir väldigt jämt och bra. Har börjat använda det för att lägga en jämn hinna mjöl på bakbordet också för övrigt kastar man bara ut det med handen blir det alltid någon yta som missas och där lös deg kletar fast.

  • Memelie 1 september 2010

    Jag beställde min första häromdagen, har inte fått hem den än. jag beställde en för 1000g. Borde väl bli lagom till ett standard bröd på 2,5 dl vatten ½ kg mjöl och jäst, salt, marg. o.s.v.

  • maxxess 17 april 2011

    Mitt bidrag till den lite dammiga tråden..

    För mindre än ett år sedan skrev jag att jag aldrig tänkte köpa jäskorgar :)
    Idag var jag dock rätt uttråkad och ville testa detta så jag åkte till Cervera och köpte ett par efter att ha läst här.

    En oval (18 cm) och en avlång (28x13 cm) blev det. Båda lämpliga för deg på 750-1500g enligt märkningen. Stod inget om att olja in på den medföljande instruktionen. Jag bara slaskade i en hel del mjöl så att det hamnade i sprickorna och så ned med degen som jag rundrivit ("Formsur", rätt fast deg) lite snabbt. Degarna släppte hur lätt som helst efter 70 min jäsning.

    På Cerveras webb står det att man skall olja korgarna, men jag litar mer på tillverkarens instruktioner, och det kunde inte ha fungerat bättre.

    Hade ca 900g deg i båda korgarna, båda jäste över kanten och jag var inte direkt försiktig eller så när jag stjälpte upp på bakplåtspapper av teflon och drog hela rasket över till en het plåt.

    Bild: http://forumbilder.se/images/a67201170454Pf9c7.jpg

    Inköp: http://www.cervera.se/Sok/?filter=ldi&input=j%C3%A4skorg

    Jäskorg = var ju riktigt smidigt, kommer att använda dessa ofta.

  • The_mama97mia 17 april 2011

    Kul att höra Maxxess!
    Blir ännasom lite inspirerad!

  • maxxess 23 april 2011

    Nu har jag även testat jäskorgarna med en krånglig deg som är väldigt kladdig, så till den milda grad att vi inte ens talar om att knåda degen på bänken, det blir för kletigt (Finskt rågbröd ur Jan Hedhs "Bröd" för den som undrar).

    Det gick lätt som en plätt med korgarna även för denna kladdiga deg. Lite tråkigt dock med bröd som *skall* krackelera på ytan, nu blir det ju i botten istället :) Se bild på: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2e3201193645A0b6a

    Fast jag tar nog hellre lite höjd på brödet än krackelering i detta fall, just denna deg flyter ut på bredden väldigt lätt vid jäsning annars.

    Skaffat korgar ännu mammamia? ;-)

  • The_mama97mia 23 april 2011

    Kul att höra att du vågar experimentera!
    Nej, skäms, jag har inte kommit till jäskorgsstadiet än!
    Nu är det ett tag sen jag bakade med!
    Men påsken är väl det osyrade brödets högtid så jag kanske kommer undan med det???

  • Majbaggen 24 april 2011

    Jag har även testat jäskorgar på väldigt lös deg. Tyvärr fungerade det inte lika bra för mig, dock. Gick bra i uppjäsningen, svårighet vid utstjälpningen så en liten kniv fick hjälpa till och få det att släppa. Sen flöt brödet ut som en pannkaka. Gott men inte så snyggt med superlånga, smala mackor{weep}

  • maxxess 24 april 2011

    Skrivet av Majbaggen den 24 apr 2011

    Jag har även testat jäskorgar på väldigt lös deg. Tyvärr fungerade det inte lika bra för mig, dock. Gick bra i


    Jag mjölade både korgen *och* själva degen och försökte få lite extra mjöl precis i överkant på korgen. Det sade plopp nästan direkt.

    Såg en video på nätet ( http://www.youtube.com/watch?v=aKQWYC8sSGE ) där bagaren gör en rejält stor limpa som mjölas innan den åker i korg. Överflödigt mjöl kan man ju borsta bort bara.

  • Amika 24 april 2011

    Skrivet av maithab den 4 jul 2010

    Hej.
    Inoljning har jag inte ens hört talas om. Varför ska man göra det? Blir det inte kladdigt om man ska ha mjöl sen? När det kommer i ugnen "svettas" väl jäskorgarna ut oljan?


    Har du med dina jäskorgar i ugnen?? o_O

  • Majbaggen 24 april 2011

    Såg en video på nätet ( http://www.youtube.com/watch?v=aKQWYC8sSGE ) där bagaren gör en rejält stor limpa som mjölas innan den åker i korg. Överflödigt mjöl kan man ju borsta bort bara.

    Kollade videon. Tack maxxess. Men jag kan ju tillägga att de degar jag syftar på klarar inte ens en normal rundrivning en gång. För kladdiga för rundrivning = för lös deg för jäskorg? Jag testade i bakform istället och det fungerade ju bra. Men ibland blir man sugen på extra fint bröd.

    Jag kör nu uteslutande med vetesur, bara för jag har en fungerande sådan. Sen är vi inte så glada i vår familj för allt för vita bröd, även om det är dem som man verkligen lyckas med (som på bilder och videos). Ser fint ut men är inte lika nyttigt som de grova och mer kompakta. Idéer?

  • maxxess 24 april 2011

    Majbaggen: Rundrivningen på videon var en bisak, men att klappa in både korg och deg med mjöl gjorde nog att det gick vägen för mig (degen jag testade med blir så kletig att den inte alls går att knåda på vanlig sätt, man får liksom "forma" bröd snarare än att knåda)

    Svårt och säga om min deg var besvärligare än din :) Nått lämpligt recept här på MK?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.