Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jäsmedel

  • Geronimo 29 oktober 2008

    Jag skrev en tråd i detta ämne tidigare, men det hamnade kanske på fel tråd, - och blev inte besvarad som Jag hade tänkt.:o
    Nu när Vi fått " Baksidan" "Matbröd" så är Min förhoppning att flera bakintresserade söker sig hit och kan svara OCH, ställa frågor.

    Min fråga var då!

    -Varför använder man ibland hjorthornsalt istället för jäst.
    och hur är hållbarheten på ett bröd som är bakat på hjorthornsalt, - jämfört med jäst eller surdeg?

    Och varför använder man bikarbonat i samma syfte som jäst och hjorthornsalt? -Och hållbarheten hos dessa bröd?

    Jag är novis i detta fallet. :D

  • ikah 29 oktober 2008

    Kan inte heller så mycket om jäsmedel men så här står det i Leila Linholms - A piece of cake

    Hjorthornssalt: använder man framför allt i spröda småkakor och bakverk som drömmar och mandelkubb. De består av ammoniumkarbonat och avger, förutom koldioxid, även ammoniak under gräddningen, vilket gör kakorna extra porösa och möra. Ammoniaken luktar lite illa till en början, men lukten försvinner snart. Det går att byta ut hjorthornssalt mot bakpulver, men kakorna blir inte lika spröda i konsistensen. 1 tsk hjorthornssalt = 2 tsk bakpulver.

    Bikarbonat ska man använda om man har någon sorts syra ( filmjölk, lingonsylt, sirap tex) i smeten, den består av ren natriumbikarbonat. Bakpulver är en blandning av bikarbonat, stärkelse och sura fosfater.

    Hoppas du fick reda på lite mera än du visste tidigare?!:)

    /ika:D

  • Geronimo 29 oktober 2008

    När Jag bakar med ex.v.filmjölk och lingon så använder Jag jäst. VARFÖR Hjorthornsalt i en del recept och INTE jäst? Och hur är hållbarheten,på bröd bakat med jäst kontra hjorthornsalt? :o





    Skrivet av ikah den 29 okt 2008

    Kan inte heller så mycket om jäsmedel men så här står det i Leila Linholms - A piece of cake

    Hjorthornssalt: använder man framför allt i spröda småkakor och bakverk som drömmar och mandelkubb. De består av ammoniumkarbonat och avger, förutom koldioxid, även ammoniak under gräddningen, vilket gör kakorna extra porösa och möra. Ammoniaken luktar lite illa till en början, men lukten försvinner snart. Det går att byta ut hjorthornssalt mot bakpulver, men kakorna blir inte lika spröda i konsistensen. 1 tsk hjorthornssalt = 2 tsk bakpulver.

    Bikarbonat ska man använda om man har någon sorts syra ( filmjölk, lingonsylt, sirap tex) i smeten, den består av ren natriumbikarbonat. Bakpulver är en blandning av bikarbonat, stärkelse och sura fosfater.

    Hoppas du fick reda på lite mera än du visste tidigare?!:)

    /ika:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.