Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jäst

  • mariaengstrom 13 januari 2010

    Har hört någonstans att om man dubblar ett recept på vetedeg/bröddeg där man använder 50gram jäst till en enkel sats så behöver man inte dubbla jästen.

    Någon som vet om detta stämmer?

  • asasto 13 januari 2010

    Man brukar för det mesta kunna minska jästmängden i brödrecepten och bara låta bräden jäsa lite längre, de brukar bli godare då också.

    I kanelbulledegar och liknande har jag dock aldrig testat bara i matbröd.

  • Okänd 13 januari 2010

    Om du dubblar alla andra ingredienser till en vetebrödsdeg så varför inte dubbla jästen också?
    Det är i och för sig en intressant fråga.
    Kanske det till och med fungerar!
    med hälften alltså.
    Men det kan ju bli väldigt låga bullar också!:@
    Bättre med höga bullar, alltså väljästa!(Y)

    Vi bakar mycket matbröd, dubblar jag en deg så dubblar jag även jästen.
    Om jag nu inte använder surdeg förståss, då talar vi om något helt annat!(L)

  • sikaal 13 januari 2010

    I bröddeg brukar jag inte dubbla, men i vetebrödsdeg. Vet inte varför! :o
    När jag bakar s.k Tjörnkakor använder jag bara 2 pkt = 100g till 3 liter degvätska! Det jäser väl lite långsammare och blir lite segt, men det är ju det vi är ute efter.

  • mariaengstrom 15 januari 2010

    Ska testa utan att dubbla jästen nästa gång! Bagare säger ju alltid att amatörer använder förmycket jäst...

    Tack för era svar! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.