Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jan hedhs bröd recept

  • poffa 8 februari 2011

    Skrivet av Lunchdax den 23 jan 2011

    Jag glömde skriva i mitt inlägg att ibland blir mina bröd för salta. Och nu har jag pratat med en bagare och han berättade varför:

    I Jan Hedhs böcker om bröd använder han alltid havssalt (flingsalt) och eftersom jag inte köper sådant så tar jag alltid vanligt salt. Men det är tydligen så att flingsalt är mycket mildare sälta än vanligt bordssalt så därför bör man minska saltet om man tar vanligt!
    TACK KÄRA BAGARE säger jag till han som berättade för mig! Det är en liten miss av Jan Hedh att inte skriva att flingsaltet inte är lika salt, jag kan ju inte vara den enda som inte använder sådant! :D
    Tänkte att jag därför skulle dela med mig till er med denna för mig nya information! Lycka till!


    Hm, salt med formeln NaCl finns i både havsvatten och andra källor/ vanligt salt. Exakt vad är det som "drygar ut" just "havssalt"?

  • Bumbis 8 februari 2011

    Det är inget som drygar ut men havssaltet är grövre och blir därför inte lika påtagligt, men det förstår du nog. Jag skulle heller aldrig slösa havssalt i mina bröd. Inte i kokvattnet heller.

  • poffa 8 februari 2011

    Men det är tydligen så att flingsalt är mycket mildare sälta än vanligt bordssalt så därför bör man minska saltet om man tar vanligt!""

    Men vad händer då, egentligen?

  • Lunchdax 12 februari 2011

    okej nu har jag blivit lite salt-nörd här och sökt överallt, och mycket fin fakta om salt och salter finns men det var svårt att hitta om just varför det skiljer sig i sälta även om många människor gjort samma "upptäckt"... Men om jag förstått rätt har det med att göra med hur raffinerat saltet är, dvs blekningen av saltet (naturligt eller kemiskt). Mer raffinering = saltare smak. Enligt några alltså...

    Men annars är här en intressant artikel som reder ut det mesta annat om alla salter som är på modet nu.
    http://www.sydsvenskan.se/sverige/article272642/Saltsnobbar-ar-vi-allihop.html

  • Tingeling13 12 februari 2011

    Vill tipsa om boken ENKLARE BRÖD där är det bara enkla recept utan krångel.

    Jan Hedh har ju även ett eget mjöl, kanske blir hans recept bättre om man använder sig av det

  • poffa 12 februari 2011

    Skrivet av Tingeling13 den 12 feb 2011

    Vill tipsa om boken ENKLARE BRÖD där är det bara enkla recept utan krångel.

    Jan Hedh har ju även ett eget mjöl, kanske blir hans recept bättre om man använder sig av det


    Tja, kan fungera för vissa..

  • Lunchdax 12 februari 2011

    hihi men det är ju just det som är poängen - man är trött på alla määäängder med vanliga bak-böcker med enkla recept på bröd!

    Man väljer inte Jan Hedh för att hans bröd ska vara snabbast o enklast att slänga ihop bara så där för kul skull utan för att man vill lära sig att baka nytt härligt bröd på nytt o mer avancerat sätt med just alla "jobbiga" detaljer! Man ska tycka det är kul att knåda o se hur brödet ändras och hur olika saker spelar roll!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.