Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalljäst deg?

  • ajse 8 september 2010

    Kan man kalljäsa alla sorters frallor (degen)? Skulle vilja testa och baka kalljästa frallor...

  • rostok 8 september 2010

    Javisst kan man det, bara ta kall degvätska, gör degen som vanligt och ställ sedan in den i kylen, du kan också välja att först jäsa det hela i buken i rumstemp, rulla frallorna och sedan in i kylen.

  • soccermum 8 september 2010

    Finns massor av recept här på MK :) Jag håller som bäst på att plöja igenom dem för att testa :P Sök på kalljäst eller kalljästa i sökmotorn på recept.

  • ajse 8 september 2010

    Tack alla för era tips...har hittat ett recept(bland många goda sådanna) här på MK...Björkens frallor, skall testa ikväll:)

  • elleave 8 september 2010

    Tänk bara på att det inge går att använda torrjäst! :)

  • asasto 8 september 2010

    Jag tycker inte det är några problem att även använda torrjäst den brukar jäsa den med även med kall degvätska oavsett vad som står på påsen det tar bara något längre tid.

  • Bumbis 8 september 2010

    Jag har flera gånger gjort en vanlig deg med ljummen vätska och låtit den jästa färdigt och sedan ställt in den i kylen över natten. På morgonen tagit ut och låtit vila en stund och sedan satt på ugnen och bakat ut frallorna eller bröden. Suveränt.

  • moola 8 september 2010

    Kan rekommendera dessa kalljästa frukostbullar. Riktigt goda!

    Nattjäst frukostbröd

  • soccermum 8 september 2010

    Skrivet av ajse den 8 sep 2010

    Tack alla för era tips...har hittat ett recept(bland många goda sådanna) här på MK...Björkens frallor, skall testa ikväll:)


    Kul! Återkom gärna med synpunkter och betyg om hur det gick att baka dem kalljästa *spännande*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.