Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalljäst frukostbröd

  • Bubbismamma 29 augusti 2011

    Är det någon som har recept kalljäst frukostbröd som innehåller annat än bara vetemjöl? Det är så härligt att kunna bjuda familjen på nybakt bröd på lördag- och söndagmorgnar men vi vill gärna ha lite mer att bita än bröd bakat på vetemjöl. Jag har ett recept som innehåller lite, lite grahamsmjöl men det gör inte så mycket på smak och konsistens.

  • pihal 29 augusti 2011

    Här kommer två recept på bröd som är riktigt goda.
    Kalljästa frukostbullar med pomerans
    Solrosbröd bake off
    Hoppas något faller dig i smaken.

  • rostok 29 augusti 2011

    Det går att kalljäsa alla recept. Jag vet inte vad du gillar, men det är ju bara att slänga i det du och din familj gillar. Ex torkad frukt i småbitar, fröer typ solrosfrön, pumpafrön etc samt nötter om ni gillar det. Du använder de mjölsorter du gillar, typ vete eller råg, fullkorn eller inte osv. Spelt = dinkel är ju en typ av vete med mycket smak, likaså emmer. Det jag rekommenderar är att försöka få tag i närodlat ekologiskt mjöl, det smakar oftast godast tycker jag.

    Till degvätska kan du ta, förutom vatten, olika typer av mjölk eller ex grönsaksjuice.

  • frokenviol 29 augusti 2011

    Jag bakar ofta kalljäst bröd, brukar blanda i grahamsmjöl eller rågmjöl istället för att bara använda vetemjöl. Håller med rostok, testa dig fram och blanda i vad du gillar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.