Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalljäst matbröd

  • sofieandersson 26 november 2008

    Är det någon som har något lättbakat kalljäst matbröd som ska stå och jäsa under hela natten, sedan gräddar man de på morgonen?
    Har testat ett sånt bröd förut, vart verkligen supergott, men det var det att man skulle "fixa" iordning det i 2 timmar på morgonen. så jag vill ha tips på ett lite snabbare recept, gärna nyttigt!:)

  • sonja55 26 november 2008

    Här är ett gott recept
    Italienskt bondbröd

  • Kirunakocken 30 december 2008

    Hej där nere i södern!
    har inget direkt recept, bara lite goda råd.
    I Princip kan du göra vilket brödrecept som helst till kalljästa, men halvera mängden jäst, degspadet skall vara 26 grader (istället för 37 grader) och knåda degen länge (minst 10 minuter i maskin eller 20 minuter för hand) lägg sedan upp brödet som bullar eller limpa på plåt, överplastat i kylen direkt utan att jäsa, det sker under natten. Tag fram och ställ in i ugnen direkt och sätt på värmen, då sker förjäsningen medans ugnen blir varm, ha även en liten metallbunke med vatten i ugnen så tillförs fukt så skorpan blir så där trevligt krispig :)

    Lycka till med frukostarna i framtiden och ha det så bra.

    Johankock

  • Eery 30 december 2008

    Det här är fantastiskt gott men låt det jäsa i bunken inte i formen som jag fick tips om:o såvida du inte är sugen på att städa kylen:D

    Dinkelbröd med morot

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.