Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kenwood BM250 och grovt bröd

  • MaxS 14 juli 2009

    Hej

    Jag har ett problem och det är att jag inte kan få ur ett grovt bröd som är lika bra som det ljusa bröd som jag har fått vår bakmaskin att producera. Med hjälp av receptet i handboken så har jag lyckats att producera fullgott bröd med fullkornsmjöl. Nu har jag försökt att få ett gott grovt bröd ur bakmaskinen och resultaten har hitintills blivit en besvikelse. Innan jag redogör för mina bekymmer i mer detalj så ska jag presentera receptet som jag har använt mig av, receptet har jag plankat från nätet men tyvärr så kommer jag inte ihåg källan. För ledtrådar om källan får jag hänvisa till Google och sökorden ”grovt bröd” samt ”bakmaskin”.

    Receptet (Summan av alla ingredienser väger ca 750g)

    2,75dl vatten
    1tsk salt
    1 tsk socker
    2msk olja
    2,25dl grovt rågmjöl
    2,25dl vetekli
    2,25dl dinkelmjöl fullkorn
    3tsk torrjäst
    2tsk bakpulver

    Försök 1: Maskinen kördes på program 3 med vikt inställning 750g. Till en början kunde inte degen röras runt ordentligt utan jag fick hjälpa till och tillsätta mer vatten. Det blev en färdig limpa med fint utseende men en kladdig insida.

    Försök 2: Maskinen kördes på program 3 med vikt inställning 1000g. Till en början kunde inte degen röras runt ordentligt utan jag fick hjälpa till och tillsätta mer vatten. Det blev en färdig limpa med fint utseende men en kladdig insida.

    Någon som har ett förslag på en lösning? Själv har jag funderat på att byta till program 1 eller eftergrädda limpan. Jag har dock ingen aning om vilken temperatur eller hur länge om än jag gissar på 200C så länge som det behövs är en bra början. Är det någon som har fungerande recept på grovt bröd till Kenwood BM250 så tages dessa tacksamt emot.

    Tack för hjälpen.

    /Max

  • maithab 5 augusti 2009

    Min spontana reaktion är "varför bakpulver?" och "varför så mycket jäst".
    Dessutom reagerar jag över, som du säger, att det är för lite vatten.
    Det borde vara 3 dl vatten, och det borde räcka med 2 tsk (=6 g) torrjäst.
    Mitt nästa tips är att byta ut lite av mjölet till vanligt siktad dinkel eller vetemjöl. Fullkornsmjölet innehåller inte lika mycket gluten, vilket gör att det inte jäser lika bra, utan risk att det kan bli kladdigt invändigt. Man brukar rekommendera att minst 1/3 är kärnvetemjöl el. motsv. dinkel.

    Men riktigt grova bröd som man normalt sett bakar i brödform i ugnen blir kladdiga innuti och ska ligga och mogna ett dygn.

    Jag antar att program 3 är för grovt bröd? För det bör det vara.

    Mer hinner jag inte "analysera" nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.