Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Knaprig skorpa

  • Bumbis 9 januari 2010

    Jag behböver hjälp. Jag bakar inte bröd så ofta men när jag gär det så blir det alltid gott och luftigt men...Det är en knaprig skorpa när brödet tas ut ur ugnen men när det svalnat- utan bakduk- försvinner den hårda skorpan och blir mjuk. Jag öppnar ugnen en gång och sprayar vatten på bröden men vad ska jag göra mer för att den ska hålla sig hård.

  • asasto 9 januari 2010

    Riktigt het ugn i början, ugnen ska vara på max då bröden sätts in och vattnet sprutas in samtidigt som bröden åker in. Sänk temperaturen efter ca 5min till det som står i receptet, efter ca 10 min öppna ugnsluckan och vädra ut fukten, gör så ca 2 gånger till under gräddningen så får du en fin skorpa. (skorpan blir dock bäst ifall det finns surdeg i tycker jag, då blir det nästan som stenugnsbakat)


    +Inga mjölkprodukter i brödet då får man alltid mjukare skorpa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.