Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Köpefralla, en sån fralla man köper i affären

  • hembakt2 9 maj 2011

    Halloj!

    Jag fick inte receptet godkänt och jag vill inte redigera det eftersom jag tycker att beskrivningen passar på många som är som mig, just att man försökt så många gånger!

    Så… här kommer det. Som sagt, jag har försökt göra en sån där "riktig" köpefralla i flera år, men aldrig lyckats. Jag har googlat som en gnu efter tips och tricks för att få fram den där förbenade frallan. Alla tips var typ.. jäst, vatten, vetemjöl.. bla bla bla… men inget tips hjälpte. Det blev liksom inga småbubblor i frallan. Man får ju säga att det blir ganska frustrerande efter en sisådär 100-150 frallor senare. Eftersom jag bara bakar några stycken åt gången blir det ju några gånger.

    Jag började helt konspirationseoretiskt tro att alla bagare hade en välhållen hemlighet. "Bagarnas heliga graal". Frimurarbagarna! Nedrans pellar som inte kan dela med sig till världen. Det började bli tröstlöst.

    Men en dag, av en slump, läste jag att det fanns ett annat mjöl, ett supermjöl, som hade mer protein och mer jäskraft. Det heter Manitoba Cream! DÄR! Där satt den! Det är hela enkla hemligheten! Byt ut det dära vetemjölet eller vetemjöl special mot Manitoba Cream så är saken biff!

    Nu hoppas jag att det inte finns någon hemlig helig Graal som jag avslöjat för bagarna, för då har jag antagligen gräddat min sista fralla:/

    Så här gjorde jag: Jag blandade ihop vatten, jäst, socker, salt och olja. Sen i med mjölet och knådade för hand i 30 min (nej jag skojar, det är ju vrållänge!.. jag använde hushållsassist med degkrok i 15 min).

    Sen fick degen jäsa i ca 40 min under duk. Efter det delade jag degen i små bitar och formade små bollar och lade på en plåt. För att få vallmofröna att sitta fast vispade jag till en äggvita och penslade på innan jag strödde över dem. Detta är ju egentligen ett lyxmoment. Det smakar ju lika gott utan vallmofrön, så har du inte tid. Skippa fröna! Sedan fick de jäsa på plåten i ytterligare 30 min.

    Tillsist gräddade jag dem i ugnen i ca 10-12 min på 220 grader. För att få en extra krispig yta kan man spraya in vatten i ugnen under gräddningen.

    Följ gärna min brödblogg på www.hembakt.se

    Vad hade jag i:
    För typ fem, sex frallor:

    20g jäst
    1,75 dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    1 tsk sirap (eller socker)
    2 msk olja
    ca 4 dl mjöl (Manitoba Cream)


    Kaboom! Klart!:) Lycka till!

  • hembakt2 9 maj 2011

    Hoppsan, nu såg jag att jag redan skrivit receptet på forumet för ett par veckor sedan....
    Ja, ja.. hoppas det inte gör nåt!

  • irrevirre 9 maj 2011

    (Y)

  • annapannapersson 11 maj 2011

    Hej Hembakt2!

    Jag ska prova ditt recept! Fungerar det att jäsa över natten i kylskåp?!

    Jag var inne och kollade din blogg! Hahahaha! Det är nog den roligaste bloggen jag sett! Du skriver ju för härligt! Hur kommer man på nåt som "skållad skumtomte?". Hoppas du fortsätter skriva!

    Hälsn A

  • ScarlettRose 12 maj 2011

    Jag har aldrig hört talas om Manitoba Cream förut, men det låter ju spännande.
    Om man använder det i ett recept där det står att man ska ha vetemjöl, tar man då den mängden mjöl som står i receptet, eller behöver man mer/mindre av det?
    Kan det användas till vad som helst?
    Blir ju väldigt sugen på att testa :)

  • hembakt2 12 maj 2011

    Tack A för de trevliga orden!:) jag har faktiskt inte provat kalljäsa, men det var någon annan här som testat det och det hade tydligen blivit jättebra!

    Hej Scarlett! Receptet är skrivet för Manitoba Cream, så det är bara att följa:) du kan byta ut vetemjöl mot manitoba vad du än ska göra, skulle jag säga! lycka till och må dina frallor bli luftiga!:)

  • markus 12 maj 2011

    Jag har testat Manitouba Cream och är klart imponerad av resultatet. Blandar dock in 200g Durumvete på 600g degvätska. Fungerar utmärkt att kalljäsa. Kom bara ihåg att använda kall degvätska, annars blir det...... skitigt i kylskåpet.
    Tsk socker eller sirap som receptet ovan anger ger "mat" åt jästen och är fundamental för en lyckad jäsning. (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) av 5 möjliga...

  • hembakt2 12 maj 2011

    Aaah... lite Durumvete i! Låter gott! Undrar om man skulle kunna köra det som pizzadeg tro? Tack för betyget!:)

    Hahahah... "annars blir det...... skitigt i kylskåpet.":)))

  • Annie28 12 maj 2011

    Tackar sååå mycket för ditt recept å eviga sökande :) ska testa detta! Älskar ju såna där färdiga frasiga goa frallor... mmm

  • hembakt2 12 maj 2011

    Annie! tack för uppskattningen! *rodnar lite*
    Jag är glad och hoppas det hjälper till med frallbaket:) Må dina frallor lyfta till oanade höjder!

  • rostok 13 maj 2011

    Hej, jag tillhör dem som först föll för Manitoba Cream men har nu helt slutat använda det. Istället har jag helt gått över till ekologiska mjöl och då även dessa kan innehålla vissa tillsatser så köper/bakar jag inte med alla dessa heller, dvs jag kollar att det mjöl jag köper är helt utan tillsatser

    Just MC har ovanligt mycket tillsatser för att passa mig. Inte så att jag alltid undviker tillsatser, men när jag bakar så gör jag det för att jag vill ha ett bra bröd, där jag själv vill bestämma vad som ska finnas i brödet!

    Lite om en diskussion om detta kan man läsa här: http://paindemartin.blogspot.com/ Obs, läs även kommentarerna.

    Glömde skriva att om man använder kallt vatten, långjäser och bara har i lite jäst (mindre än ½ av vad som står i receptet ova) samt gör degen ganska lös så får man också bra resultat med sina frallor.

  • hembakt2 17 maj 2011

    Halloj! Jag för min del bryr mig inte speciellt om tillsatser. Är det gott och blir bra, då funkar det för mig:)

    Jag ska testa ditt trick med kalljäsning, mindre jäst och lösare deg! Det verkar najs!

  • fredrik69 26 maj 2011

    Manitoba Cream!?! Har aldrig hört talas om det men nu måste jag pröva. Barnen kommer att bli överlyckliga om det funkar. tack för tipset.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.