Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Komma igång med Jan Hedhs "Bröd"

  • hwenn 2 april 2009

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig komma igång och baka bröden i Jan Hedhs bok "Bröd"? Allt i boken ser hemskt bra ut, men jag tycker recepten verkar lite kluriga.

    Jag tänkte att jag skulle börja med det brödet som kommer först helt enkelt, "Olof Viktors ljusa bröd". Men jag funderar på ett par saker som jag vill reda ut innan jag sätter igång.


    1. Har man någon chans utan maskin att knåda med? Jan anger ju hur länge man ska knåda med maskinen, och på låg eller hög hastighet osv. Orkar man själv hålla på så länge som det krävs? Kan man lyckas även om tiderna blir helt fel?

    2. När man ska använda sin surdeg, som man gjort enligt instruktionerna i inledningen av boken, och som man har i kylen, då ska man väl ta ut den i förväg? För att aktivera den liksom? Det står inget om det i boken vad jag kan se, men jag har fått för mig att det är så det går till?

    3. Man ska låta degen vila i en lätt inoljad plastlåda med lock. Några tips på vad man kan använda för låda? Och framförallt, hur stor ska den vara? Jag har ingen aning om hur stor den där degen i receptet blir.. vad ska man vara beredd på liksom?


    Supertacksam för alla tips. Det finns säkert någon här som bakat med recept i den här boken?

  • Tufflis 9 april 2009

    Hej!
    Jag har bakat en del från Jan Hedhs bok (och hittat på en del bröd själv också).

    När jag började hade jag ingen maskin, utan knådade förhand. Jag hade väldigt svårt att få ihop degen bra (man kan kanske använda dekrokarna på elvispen om man gör halv sats) och jag har uppfattningen att det krävs lite mer mjöl (eller minde vatten) eftersom man inte kan arbeta degen lika kraftigt. Men med lite tålamod så.. Man kan lyckas även om tiderna blir lite fel, men man måste lägga på en massa tid om man knådar för hand. Om du kommer igång o bakar så leta efter en gammal maskin på blocket/tradera. De funkar minst lika bra!

    Jag brukar ta fram surdegen mint 12 timmar innan, tillsätta lite vatten och mjöl och låta den komma igång och bubbla innan jag börjar baka på den, så där har du tänkt rätt!

    Jag har en 10-liters fyrkantig plastlåda (genomskinlig) som jag köpt på ICA. Den har en liten gaffel o glas tryckt i sig som visar på att den är säker för mat, kostade kanske en 50-lapp. Det är bättre att ha en för stor låda så att degen får plats.

    Jag brukar ofta halvera hans recept så blir allt lite mer hanterligt och det gör inte så mycket om man misslyckas. Om du inte kollat in paindemartin.blogspot.com så gör det, där får man massa tips och inspiration och framförallt så vågar man testa!

    Lycka till med brödbaket!

  • poffa 9 april 2009

    Skrivet av hwenn den 2 apr 2009

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig komma igång och baka bröden i Jan Hedhs bok "Bröd"? Allt i boken ser hemskt bra ut, men jag tycker recepten verkar lite kluriga.

    Jag tänkte att jag skulle börja med det brödet som kommer först helt enkelt, "Olof Viktors ljusa bröd". Men jag funderar på ett par saker som jag vill reda ut innan jag sätter igång.


    1. Har man någon chans utan maskin att knåda med? Jan anger ju hur länge man ska knåda med maskinen, och på låg eller hög hastighet osv. Orkar man själv hålla på så länge som det krävs? Kan man lyckas även om tiderna blir helt fel?

    2. När man ska använda sin surdeg, som man gjort enligt instruktionerna i inledningen av boken, och som man har i kylen, då ska man väl ta ut den i förväg? För att aktivera den liksom? Det står inget om det i boken vad jag kan se, men jag har fått för mig att det är så det går till?

    3. Man ska låta degen vila i en lätt inoljad plastlåda med lock. Några tips på vad man kan använda för låda? Och framförallt, hur stor ska den vara? Jag har ingen aning om hur stor den där degen i receptet blir.. vad ska man vara beredd på liksom?


    Supertacksam för alla tips. Det finns säkert någon här som bakat med recept i den här boken?


    Då jag bakar mycket själv med metoder som Jan beskriver kan jag säga att:

    Fråga :1
    Att dra en deg för hand och uppnå det resultat du behöver, är mycket krävande att göra för hand. Jag rekommenderar starkt att du skaffar en "blandare", och dessa kostar runt 5000 om du ska ha något som fungerar.
    (Se upp med degen på hög hastighet, runt 20 minuter börjar det bli kritiskt, och glutentrådarna går sönder, då är det bara att kasta degen).

    Fråga 2:
    Degen måste ha vissa temperaturer om jäsningen ska komma igång, så att ta ut degen i god tid är ett gott råd.

    Fråga 3:
    Svårt att svara på hur stor den ska vara, men jag gissar på dubbelt så stor då dessa degar/fördegar ska stiga till dubbla volymen innan dom är redo för vidare behandling.
    Plastlåda är bra då den isolerar, och glöm för allt inte olja in den, annars blir det bra segt att få ut den. He he..


    Och när jag ändå är här:

    Citat.
    "och jag har uppfattningen att det krävs lite mer mjöl (eller minde vatten) eftersom man inte kan arbeta degen lika kraftigt. ".

    Generalfel nummer 1!

    Det är tvärtom. När degen har rätt konsistens så är den ganska Kletig och Seg!

    Många tror att man måste tillsätta mjöl för att degen är så kladdig. då ska man ha is i magen och jobba in mer luft och få upp elastisticiteten i glutenet.

    Mer mjöl gör bara brödet till en stenkaka.

  • Tufflis 10 april 2009

    Poffa: När det gäller mjölet håller jag absolut med dig när man har en maskin att knåda med. Har man inte det får man (i alla fall hade jag aldrig tålamod) nästan aldrig glutenet så elastiskt. Därmed så blir bröd bakat utan maskin inte heller lika luftigt och bra.

  • poffa 10 april 2009

    Oj, hoppas att jag inte avskräckte "hwenn" från att baka med surdeg. Om det är något jag kan hjälpa till med så fråga. :)

  • hwenn 10 april 2009

    Tack för svaren båda två. Det känns värdefullt att få synpunkter från er som har provat.

    Nejdå, jag är inte avskräckt. Det här ska bli kul :)

    Mina föräldrar har en hushållsassistent som jag nog kan få låna hem, och som kan få sköta knådningen.

    Ska kolla på ICA efter plastlåda. Hör säkert av mig med fler frågor när jag kommer igång.

  • Bakerz 24 april 2009

    Hej, Jag är bagare och vill gärna ge lite hjälp till dig, för det första rekomenderar jag att du lånar assistenten, du får garanterat bättre stigning, Och det är alldeles rätt som sagts ovan om surdegen, följ detta. Bry dig inte om tiderna i Jahns bok, troligtvis är dom för en bagerimaskin, tillsätt istället försiktigt lite mjöl i taget tills degen känns smidig. Jag antar också att receptet är på 1L vätska så halvera det gärna.

  • hwenn 31 oktober 2009

    Jag må vara långsam, men nu har i alla fall genomfört min första bakning av Olof Viktors ljusa bröd från Hedhs bok.

    Jag blandade vetesurdeg i söndags. I torsdags gjorde jag fördegen, i fredags bortgörningen, och så i dag (lördag) gräddade jag de första bröden. Det blev riktigt bra! Fast jag tyckte skorpan blev lite för hård, så kanske gräddade jag dem för hårt.

    Använde mina föräldrars assistent. Jag störde mig lite på att den inte hade två olika hastigheter, som Jans bok hänvisar till, så det blev nog lite chansartat hur mycket jag bearbetade degen.

    Hade ingen sån där stor plastlåda, men kom på att jag klarade mig utan den. Fördegen, som skulle jäsa ett dygn i kylen, var ju väldigt liten, så den fick plats i en vanlig matlåda.

    Och när själva "huvuddegen" skulle jäsa en timme innan bröden formades lät jag den helt enkelt ligga kvar i assistenten.


    Det enda jag funderar på nu är hur jag ska "sätta igång" min surdeg igen när jag vill baka nästa gång. Just nu står den i kylen. Behöver jag göra något för att underhålla den när den står där, eller är den i "koma" nu liksom?

  • boz1965 31 oktober 2009

    Kolla in den här länken: http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/konsten-att-mata-en-surdeg.html

  • boz1965 31 oktober 2009

    Skrivet av Bakerz den 24 apr 2009
    ...Bry dig inte om tiderna i Jahns bok, troligtvis är dom för en bagerimaskin, tillsätt istället försiktigt lite mjöl i taget tills degen känns smidig. Jag antar också att receptet är på 1L vätska så halvera det gärna.


    Läser man uppe till höger på sidan 18 så står det att han använde sig av vanliga hushållsmaskiner när han skrev boken. :p

  • Roggan 31 oktober 2009

    Istället för att starta en ny tråd på samma ämne...
    Jag har bakat en del från Jans bok, men jag tycker att det är för mycket mjöl i recepten. Degen känns för styv och går inte riktigt att forma.
    Är det fler som har den erfarenheten från Jans recept?

  • asasto 31 oktober 2009

    Jag brukar ta lite mindre mjöl + jag gräddar inte lika länge som det står, gräddar jag så länge som boken säger blir bröden lite väl mörka och jag använder termometer så jag kan se att de ju är klara när runt 2/3 av tiden som står i boken har passerat. Så gräddningstider kan nog variera på hur man formar brödet + hur ugnen är.

    Nu kommer jag inte ihåg vad brödet heter men jag brukar baka surdegsbrödet som är lite åt tyskt håll med fint rågmjöl + vetemjöl och ganska mycket surdeg i, (och bredvid finns ett alternativ med fikon i) det tycker jag har varit det godaste och bland det lättaste bröden jag gjort. Fikon i är gott det med jag brukar köpa upp en massa billiga fikon när de rear ut dem efter jul. Jag brukar dock baka i formar och har slutat använda jäskorgarna om jag inte vill ha något extra tjusigt bröd. (+ sist slarvknådade jag för hand en kort stund och det blev faktiskt inte så stor skillnad i slutresultat). Min surdeg är det sprutt i så den vaknar supersnabbt så jag brukar ofta ha den i kylskåpet tills jag använder den.

  • hwenn 31 oktober 2009

    Skrivet av asasto den 31 okt 2009

    Jag brukar ta lite mindre mjöl + jag gräddar inte lika länge som det står, gräddar jag så länge som boken säger blir bröden lite väl mörka och jag använder termometer så jag kan se att de ju är klara när runt 2/3 av tiden som står i boken har passerat. Så gräddningstider kan nog variera på hur man formar brödet + hur ugnen är.


    Jag tyckte också bröden blev lite väl mörka och kommer nog precis som du använda termometer nästa gång.

  • jas65 31 oktober 2009

    Vad jag har förstått så är det alltid mjölmängden som bestämmer mängden vatten som skall tillsättas.

    Sur degen blir alltid personlig??. För att det du som gör den.
    Mvh
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.