Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kross

• hybrex 2 februari 2010

Hej, jag undrar lite angående kross. Går det att byta hux flux mellan vetekross, rågkross, fyrkornskross, hel dinkel och hela rågkärnor. Är det bara tycke och smak som spelar in eller finns det andra faktorer?

Mvh//Robert

• saxa 2 februari 2010

Jag har byt vete- mot råg-kross och/eller tvärtom och tror att det handlar bara om tycke och smak som du skrev, det gick alla fall bra.

Men har inte använt o sett hel dinkel och rågkärnor (menar du va?) så det vill jag inte tycka och tro något om.

• The_mama97mia 2 februari 2010

Det är ju en stor skillnad i konsistens och hårdhet, jag har bakat på hel råg men höll på att bryta av tänderna. När jag har vete- eller rågkross så skållar jag det först, Det gör man ju med hela kärnor med har jag nu lärt mig...

• hybrex 3 april 2010

Då höll du alltså på att bryta av tänderna för att du inte hade skållat de hela rågkärnorna? Alltså inte för att de är hårdare i sig...

• The_mama97mia 3 april 2010

nej jag skållade dom nog, men tror det var väldigt gamla kärnor...? minns inte nu, det var länge sen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.