Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Linfrö och lingonsylt...

  • anitavestling 7 augusti 2010

    ...och vetemjöl är allt jag kommer ihåg som ingredienser i det goda bröd jag bakat några gånger, för länge sedan.

    Det var jäst i också förstås och nån annan mjölsort...? Kummin?

    Det var ett recept från en restaurang i Sthlm. Degen skulle vara mycket lös, man öste den på plåten i princip.

    Jättegott var det, men receptet har jag glömt...

    Tråkigt, jag skulle behöva det tills på tisdag...

    Jag får väl göra det på en höft..?

  • Amika 7 augusti 2010

    Min mamma har ett recept...

    Hon kände igen beskrivningen, kanske det här kan vara något?

    2,5 dl rågkross
    2,5 dl linfrö
    3 dl lingonsylt
    2 dl vatten
    5 dl mjölk
    50 gram jäst
    0,5 dl Kesella mager kvarg
    1 msk salt
    1 l rågmjöl
    8 dl vetemjöl


    Gör det här dag 1.


    Lägg rågkross, linfrö och lingon i en bunke. Häll över hett vatten (70 grader) och låt det stå över natten eller tills det svalnat.



    Gör det här dag 2.


    Värm mjölken till 37 grader och smula ner jästen så att den löser sig. Blanda i rågkrossgröten från dag 1, Kesella, salt, rågmjöl och det mesta av vetemjölet. Låt sedan degen jäsa ca 30 minuter.


    Arbeta degen kraftigt på ett mjölat bakbord och forma den till en limpa. Låt limpan jäsa i ca 30 minuter eller tills den har nått dubbel storlek.


    Sätt ugnen på 200 grader. Pensla limpan med vatten och strö över rågkross och linfrö. Grädda den nederst i ugnen i ca 45 minuter. Låt den sedan svalna på galler under en bakduk.

  • Amika 7 augusti 2010

    Eller kanske det här:

    Vänskapsbröd

    Kvällen före blandas:
    1 dl vetekross
    1 dl rågkross
    1 dl vetekli
    1 dl linfrö (hela)
    1 dl russin(kan uteslutas)
    2 dl lingonsylt
    3 tsk salt
    3 tsk brödkryddor eller kummin
    4 dl vatten
    Låt blandningen stå över natten.

    Häll 5 dl kokande vatten över blandningen som då får rätt temperatur.
    Blanda 2 påsar torrjäst med 1 liter vetemjöl och 7-8 dl rågmjöl.
    Tillsätt mjölet och knåda degen. Gör 3-4 "limpor" på två plåtar och låt jäsa i 20 minuter.
    Grädda i 250 grader ca 15-25 minuter.

  • Amika 7 augusti 2010

    Det är bra att ha kopia på mammas kokbok... Hon har så många goda recept. (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.