Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lite om surdegstart

  • Geronimo 27 oktober 2008

    Jag har varit inne och kollat på Surdegs recept på MK.
    I många recepten så står det att man skall blanda lite jäst, mjöl och vatten, och låta stå över natten, så har man en surdeg klar på morgonen.
    Icke sa Nicke! (N)
    Det är ingen surdeg.(N)
    För att göra en surdeg,- så måsta man först
    göra nåt som heter surdegstart, eller surdegsgrund - vilket tar ca 5 dagar.:o
    Av surdegstarten (grunden) gör man själva surdegen.
    Själva surdegstarten (grunden) förvarar man i kylskåp och ´matar´varje vecka eller med lika mycket som man tagit till baket. Man tar av så mycket som skall gå åt till att sätta surdegen, så att surdegstarten (grunden) får stå i rumstemperatur någon timme innan man sätter,- eller slår degen. Uttrycken är olika beroende var man bor.
    I regel går det åt ca 1-3 msk till en deg på 6 dl vätska.
    Det finns en bra surdegstart, (grund) på min sida ,
    eller kolla på Smulpajens sida ,
    eller i en BRA bakbok.
    Ex. Riddarbageriets Bröd. :D
    Eller Saltå Kvarns hemsida (Y)

  • Smulpajen 27 oktober 2008

    Nu gör jag som geronimo säger!!! Lägger mitt inlägg här som jag även lagt i Surdegsbak!

    Så här gör jag när jag matar/friskar upp surdegsgrunden ca en gång i veckan!
    2msk mjöl + 2 msk vatten. Rör om i burken. Är det rågsur tar jag rågmjöl, är det vetesur tar jag vetemjöl. Jag förvarar mina två surdegar i två glasburkar i kylen. Skulle de mot förmodan bli fulla slår jag ut en skvätt!
    Om det står i receptet att det ska vara t ex 125 gr surdeg, tar jag av den nymatade/uppfriskade surdegsgrunden och låter den stå framme till dagen efter då jag ska baka. Alltså måste man mata/friska upp den dagen innan själva baket.
    Hoppas jag uttryckte mig så ni förstår!

    frucaos!! Visst kan du ta av den surdegsgrunden med äpple som du har!

  • Geronimo 28 oktober 2008

    Smulpajen!
    Har Du kollat rullisen i högra hörnet i dag? "Matbröd " är med i ´snabben`! Bra! (Y)

  • Eery 28 oktober 2008

    kan man spara surdegsgrunden hur länge som helst?

    jag har planer på att börja baka strax:p

  • Smulpajen 28 oktober 2008

    Skrivet av Eery den 28 okt 2008

    kan man spara surdegsgrunden hur länge som helst?

    jag har planer på att börja baka strax:p

    Om du sköter den kan den bli hur gammal som helst! Det finns dom som har den i flera generationer!
    Lycka till med baket! Nyfiken, vad blir det?:p

  • Eery 29 oktober 2008

    åh såå långt har jag inte kommit än:Z ligger lite på planeringsstadiet eftersom jag måste se till att hålla mig hemma

    några tips?

  • Smulpajen 29 oktober 2008

    Det finns ett par goda på min sida! Sen har geronimo lagt in baguetter som jag är helt övertygad om är supergoda :p

  • Eery 29 oktober 2008

    tack(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.