Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matbröd för alla tillfällen

  • Majbaggen 15 juli 2010

    Har läst någonstans att det finns bröd för alla tillfällen. Då tänker jag inte på kaffebröd och liknande, utan att en typ av bröd passar för ett tillfälle, ett annat för annat tillfälle... T. ex. frukost, middag, "mys"... Ja, vad har du för tips och idéer?
    Rågbröd, fint bröd, frö/nötter.... Skillnader?

  • Bumbis 15 juli 2010

    Jag kan rekommendera Äkta danska rundstykker som finns här på MK. Lyxigt att få färska frallor på morgonen om man som jag är morgonpigg och gärna väntar lite med frukosten och resten av familjen gärna sover lite längre.
    Jag ändrade dock lite i tillvägagångssättet och bakade ut dom på plåten och satte den i kylen. På morgonen tog jag ut plåten, penslade med ägg och strödde på vallmofrö och in i ugnen. Jättegott.

  • The_mama97mia 15 juli 2010

    Hehe, surdegsbröd passar väl Hvergang...

  • Majbaggen 15 juli 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 jul 2010

    Hehe, surdegsbröd passar väl Hvergang...


    Håller ju fullständigt med dig mama97mia!
    Men nästa tankeled är ju om man i så fall kör olika blandningar till olika tillfällen...? Råg till...., vitt till frukost...., frukt/nätter till....???? Andra tankar?

  • The_mama97mia 15 juli 2010

    En klassiker - räkmacka på vitt bröd, helst tekaka...

    Bruschetta på grillen, då helst med eget rågsurdegsbröd

    Och hårt tunnbröd till surströmmingen...

  • maithab 16 juli 2010

    Jag förstår vad du menar. Jag har lånat lite bakböcker och där nämns faktiskt lite om när de passar bäst resp. inte passar så bra, men det är väl egentligen mest en personlig smaksak.

    Den jag tänkte på nu spontant var ett smaksatt bröd, ett med oliver, i Johan Sörbergs bok Riddarbageriets bröd, där han skriver att det passar perfekt som tillbehör till mat men inte något vidare som frukostbröd.
    Men mest skriver han nog vad som passar bäst som pålägg på brödet. T.ex. att fruktbröd (med aprikos och russin mm) passar perfekt till alla tänkbara sorters ostar. Till en ostbricka kanske? Och att bröd med frukt och nötter funkar bra att rosta.
    Jag tycker att rökt lax eller inlagd sill passar bäst på grovbröd som har mer smak än vitt t.ex.

  • Okänd 16 juli 2010

    Ta och testa det här vackra brödet. Det är egentligen ingen idé att baka det, det tar slut så fort!

    Durumlimpor.

  • maithab 16 juli 2010

    Vad vill du ha sagt med det jan-gunnar?
    Förresten tyckte jag det var för lite durummjöl för att kallas durumlimpa.

  • Okänd 16 juli 2010

    Skrivet av maithab den 16 jul 2010

    Vad vill du ha sagt med det jan-gunnar?
    Förresten tyckte jag det var för lite durummjöl för att kallas durumlimpa.


    Inget speciellt som jag vill ha sagt med detta!
    Du är välkommen att försöka med mera durumvete, det skall bli intressant att se resultatet.

  • maxxess 16 juli 2010

    Min favorit just nu (som jag laborerar med) är formfranska på vetemjöl spec., lite jäst och surdeg på rågsikt, men det var inte därför jag skriver. Vad sägs om ovanligt som är gott till allting? Tvärtemot frågan :)

    Kom att tänka på ett mathak för 100 år sedan, på ett annat jobb, där vi käkade på fredagar.
    De gräddade pizzadeg som (antagligen) var penslad med äggvita och hade massor av grovmalen salt ovanpå. Serverades varma i snittar till pizzasalladen. Man var rätt mätt när maten kom in.

    Den som käkat riktiga purfärska varma kringlor med salt förstår hur gott det kan bli.

    Ett tips bara, har aldrig provat själv, aldrig sett det på andra ställen.

  • The_mama97mia 16 juli 2010

    Imorse åt jag så gott, det var faktiskt köpebröd , Fazers frukt o fröig tror jag det hette, på detta smör och skivat kokt kallt ägg o sen kaviar! VIlken smaksensation, brödet var lite åt det söta hållet (men fullkorn). Brytningen mot salt smör, ägg och sen sötsalt kaviar... mums.

  • maithab 16 juli 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 16 jul 2010

    Skrivet av maithab den 16 jul 2010

    Vad vill du ha sagt med det jan-gunnar?
    Förresten tyckte jag det var för lite durummjöl för att kallas durumlimpa.


    Inget speciellt som jag vill ha sagt med detta!
    Du är välkommen att försöka med mera durumvete, det skall bli intressant att se resultatet.


    Det har jag redan gjort med gott resultat! det är inga problem att baka på durummjöl.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.