Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matbröd med pepparkakssmak.

  • Mistys 31 januari 2010

    Har länge suttit och haft ett barndomsminne i tankarna. Kom på att någon här på MK kanske vet vad jag är ute efter, ni har ju alltid så bra svar och tips på inläggen.

    På 70-talet bakade min mormor ofta ett matbröd i avlång brödform som smakade som skånepepparkakor ungefär fast dom var inte så söta och hade konsistensen som en limpa. Den var dock sötare än vanligt matbröd.Dom var gudomligt goda med smör och ost på. Pepparkakssmakerna gifte sig verkligen med pålägget. Detta bröd åts aldrig till frukost eller mat utan alltid som mellanmål till en kopp kaffe eller te. Istället för en bulle och kaka. Har letat efter receptet men inte lyckats. Jag vet också att det var ett eget recept det var inte en vanlig limpa bara smaksatt med pepparkakskryddor om ni förstår vad jag menar. Någon som har tips (L)

  • Countrygirl 31 januari 2010

    Jag tror att det är bikarbonatsbröd du tänker på.

    Mörkt bröd

    Recept på otroligt gott mörkt bröd med filmjölk, mörk sirap och massa goda frön. Mycket gott mörkt, grovt bröd som kräver liten och enkel arbetsinsats. Man bara blandar ingredienserna och gräddar brödet. Ingen jäsning!

    Tid: 2 timmar varav 20 minuters jobb

    2 limpor

    Du behöver:
    •4 dl vetemjöl
    •3 dl grahamsmjöl
    •3 dl rågsikt
    •4 dl blandade frön (t.ex. linfrön, krossad råg, solroskärnor, kli) Jag tog krossade linfrön, hela linfrön och pumpakärnor för det var vad jag hade hemma.
    •4 tsk bikarbonat
    •ev. 1 tsk salt
    •0,5 dl mörk sirap, jag tog ljus sirap eftersom jag inte hade någon mörk hemma.
    •1 liter filmjölk
    •0,5 dl olivolja
    •eller matolja
    Gör så här:
    Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågsikt, bikarbonat och salt i en stor bunke.
    Häll på sirap, filmjölk och olja och rör om till en jämn smet.
    Häll smeten i smorda avlånga formar.
    Grädda i nedersta delen av ugnen i 175 grader i 100 minuter.

    (Under tiden bröden gräddas blir de mörkare och mörkare. Färgen kommer från den mörka sirapen. När de är klara ska de vara riktigt mörka.)
    Låt bröden stå några minuter i formarna och stjälp sedan upp dem på galler. Lägg över formarna och bakhandduk och låt svalna ytterligare.
    Ät dem gärna ljumna nybakade eller frys in dem när de svalnat helt.

  • Mistys 31 januari 2010

    Nja, är det pepparkakssmak på det?? För det ska smaka pepparkaka.

  • Countrygirl 31 januari 2010

    Det har en smak av mjuk pepparkaka men ändå är det bröd.

  • Majbaggen 25 februari 2010

    Nyfiken. Har du testat Misty09? Jag kan bli vansinnigt sugen på Skånepepparkakor ibland, och det hade varit kul att baka något liknande själv. Men det där med en massa frö vet jag inte om jag känner igen från de pepparkakor jag smakat. Hade varit kul att få reda på om det var detta receptet du var ute efter, eller mer Skånepepparkakelikt.

  • Mistys 25 februari 2010

    Jadå har testat . Blev ett mörkt , mustigt bröd men inte det jag sökte tyvärr, Gott men inte så mycket pepparkakssmak. Absolut gott (L) så tack för tipset (Y)

    Skånepepparkakor är ju så gott och smaken på det bröd jag söker är precis så fast skivbart i limpform. Samma kosistens, utan frön. Helt slät så att säga.

    Tack till alla som hjälper till med fina tips och lägger ner fritid på att hjälpa andra (L)

  • idea_ 26 februari 2010

    Kan det vara någon typ av kryddbröd? kommer ihåg att jag såg en tjej i ett program på dåvarande BBC Food göra ett franskt kryddbröd i en ringform som jag har för mig hon beskrev hade smaken av gingerbread. Ska dock inte svära på det.

  • Countrygirl 26 februari 2010

    Det var synd att det inte var vad du sökte. Kul att du gillade det ändå. Då får vi hoppas att någon annan har något bättre förslag. :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.