Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matbröd som ej ska jäsa?

• Annie28 18 mars 2011

Jag har en dotter som går på fritids och där har dom börjat baka sitt eget bröd och nu behöver dom receptet på bröd som ej ska jäsa ( och passar barn ). Eftersom dom har rätt så begränsad tid till själva bakandet så måste det va ett bröd som går hyffsat fort att baka och som inte behöver jäsa... tar tacksamt emot tips och recept på bröd från er alla där ute :)

• CiinaC 18 mars 2011

Den snabbaste jäsprocessen jag kan komma på är;
    man bakar ut bullar efter ett vanligt frukostbullerecept (typ källarfranska), och ställer in första plåten i kall ugn, samtidigt som man sätter på ugnen i rätt temp. Då hinner dom jäsa klart inne i ugnen medan ugnen värms upp. Har man fler plåtar så hinner dom jäsa medan den första gräddas.
    Kanonbra när tiden är knapp:)

Jag bakar efter denna metoden oavsett om det är ett vanligt recept eller kalljäst - funkar lika bra. Däremot så brukar grova frallor behöva lite längre tid på sig
    Hoppas det ordnar sig / CiinaC

• Bumbis 18 mars 2011

Oftast är ju bröd som innehåller bakpulver som jäsmedel väldigt grova och det brukar ju inte tilltala barn. Scones finns ju men det tröttnar man nog på att äta för ofta.
    Kanske hinner dom göra degen på eftermiddagarna så att den kan kalljäsa under natten, då går det ju fort att baka ut på morgonen. Det funkar att göra med dom flesta recept.

• milstedt 18 mars 2011

Detta älskar mina 4 barn ( mellan 2 och 9 år )

17 dl rågsikt
    4 tsk bikarbonat
    3 dl sirap
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 liter filmjölk.

Blanda vetemjöl med bakpulver och bikarbonat.
    Sedan geggar man bara ihop allt. Ganska kladdig smet/deg.
    Sen öser man i det i långpanna. Gräddas i 100 grader i 40-45 minuter. Sedan höjer man tempen till 175 grader i ca en kvart.

• sju 18 mars 2011

Här kommer några förslag på bröd som man bara rör ihop och gräddar direkt...

Fillimpa
    Nyttigt saftigt lingonbröd
    Saftigt fullkornsbröd utan jäst (med bikarbonat)

• farucca 18 mars 2011

Har Du tänkt på scones som ju görs på bakpulver. De skulle antagligen ha en strykande årgång! :)

• Annie28 18 mars 2011

Tackar så mycket för alla tips!! scones har dom bakat en hel del hittills så nu är det dags för lite variation... ska skriva ner era recept och lämna till fritids så blir dom nog glada :)

• Vetebullen 19 mars 2011

God morgon!

Här kommer ett förslag som jag just nu ska göra till frukosten idag Lycka till.
    Snabbt, enkelt och gott (L)

Frukostbullar snabba och supergoda

• Lenael 19 mars 2011

Mitt favoritbröd!
    Hurtbullen från Arla
    Behövs bara smör på och om man gillar ost går det oxå bra. {eat}

• lena4 20 mars 2011

Förskolans vetedeg

• Cecilia84 20 mars 2011

Hej,
    Jag har ett recept, Snabba limpor, där bröden inte ska jäsa. Går mycke snabbt att göra och är goda med : )
    Testa gärna!
    / Cecilia

• The_mama97mia 20 mars 2011

Jag tänker på vanlig "pizzadeg" som går att göra foccacia på, den behöver väl i o f s jäsa en stund i bunke, men en halvtimme till jäsning har man nog tid med på frita - eller hur?

• Lilloskar 20 mars 2011

Skrivet av Annie28 den 18 mar 2011

Jag har en dotter som går på fritids och där har dom börjat baka sitt eget bröd och nu behöver dom receptet på bröd som ej ska jäsa ( och passar barn ). Eftersom dom har rätt så begränsad tid till själva bakandet så måste det va ett bröd som går hyffsat fort att baka och som inte behöver jäsa... tar tacksamt emot tips och recept på bröd från er alla där ute :)
    D

Detta är ett bröd som jag har fått av en gammal dam. Det är jätte lätt att baka. Och det blir 3 bröd.

1 liter vatten
    2 pkt jäst osötad
    1 pkr rågsikt
    ½ msk salt
    ½ dl olja
    ½ dl sirap

Blanda allt o forma till bröd. Pensla med smält smör. Sätt in dem i kall ugn EJ VARMLUFT

200 grader 40 - 50 min

• Annie28 21 mars 2011

Oj va många bra recept ni har :) ska lämna in alla recept jag fått här till fritids så får vi se vad dom bakar... blir spännande detta!
    Tackar så mycket :)

• Pirkko 21 mars 2011

Finsk Rieska

Det här behövs:
    3 dl kornmjöl
    2½ dl vetemjöl
    1 tl salt
    ½ tl bikarbonat
    4 dl filmjölk

Gör så här:
    Sätt ugnen på 275° .
    Rör ihop torra ingredienser. Tillsätt filmjölk.
    Det blir lös deg.
    Tag två bakplåtar med bakpapper på. Strö mjöl på papper och dela degen till 4 delar, 2 klickar på en plåt. Strö mjöl över degen (mjöla också händerna).och platta till ca 17 cm runda och 1 cm tjocka kakor . Borsta bort överbliven mjöl så att mjölet inte bränns i ugnen.
    Nagga små hål med en kaffel innan dem ska in i ugnen.
    Grädda i ugnen i ca 7-8 minuter eller tills dem har fått lite färgfläckar.
    Låt dem kallna på galler under bakduk.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.