Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

matbröds recept

  • JKreku 9 december 2008

    Hallå gott folk,

    En intressant tråd kan vara matbröds recept...
    I sommras bakade jag en del bröd för restaurangen jag jobbade för, som dom flesta kockar och bagare, så har man ju ett "grundrecept" oftast:
    Jäst, sirap (socker), salt, mjöl
    :o (glömde jag något nu)

    En nyfiken kock som jag, har nog provat blanda det mesta.
    Men en klassiker är ju att använda pumpafrön eller solrosfrön i brödet för att få det "matigare", lite vitlök är ju inte heller en dålig ingrediens. Provade även färska dill och persilje stjälkar.

    Finns det någon där ute som testat något sensionellt gott till bröd?

  • Eery 9 december 2008

    jag har använt tranbärsjuice som degspad och haft i tranbär i degen. det blev riktigt gott. kan tänka mig hur mumsigt det måste kunna bli med lite nötter(L)

  • essim 9 december 2008

    Sensationellt vet jag inte men jag brukar ibland byta ut 1-2 dl av mjölet mot müsli. Det blir annorlunda och gott tycker jag. Välj då en müsli med russin och nötter i men tänk på nötallergikerna. :)

  • LEDIVO 9 december 2008

    (L)Hejsan!
    Jag har ett recept hos mig, som smaksätts med farinsocker. Bröden får då en speciell god smak och blir fint bruna. Det är ett bra alternativ att variera med ibland.
    Matbröd smaksatt med farinsocker

  • ThomasP 9 december 2008

    Rökt sidfläsk fint tärnat i vitt kuvertbröd riktigt gott

  • Jessika 10 december 2008

    Jag har tre i mitt tycke jättegoda och lite annorlunda brödrecept på min sida:

    Matbröd med frukt
    Morotsbröd
    Saftigt bröd med äpple eller rödbetor

  • Lena 10 december 2008

    Skrivet av elpatron den 10 dec 2008

    Skrivet av ThomasP den 9 dec 2008

    Rökt sidfläsk fint tärnat i vitt kuvertbröd riktigt gott


    Vilken typ av kuvert? C4 eller C5? Med eller utan porto betalt? (Y)
    Men sluta

  • JKreku 10 december 2008

    Skrivet av elpatron den 9 dec 2008

    Matbrödsrecept heter det.
    En annan aktuell tråd heter "Smördegs inbakad lax" när det heter Smördegsinbakad lax.

    Varför "sär skriver" alla? Ingen kan sitt "moders mål" längre, pinsamt. Det ser illa ut OCH får en helt annan betydelse då. Är det nån "mode grej" detta för förr skrev ingen så illa. (N)

    Läs "fryst kyckling lever" eller "fryst kycklinglever" ....nån skillnad?
    "Vi tycker om vårt moders mål" eller "Vi tycker om vårt modersmål"


    Vad är det här för en viktigpetter? Vem orkar kommentera om det står smördegs inbakad eller smördegsinbakad ?! Hell with it!

  • Eery 10 december 2008

    jaja det är som vanligt... men låt oss andra hålla tråden:D

    har två tokgoda och (min vana trogen) busenkla bröd i min kokbok

    Dinkelbröd med morot

    Fillimpa

  • zonale 10 december 2008

    Dessa är ett urval av mina recept på matbröd:
    Kalljästa rågsiktslimpor
    Kryddigt julbröd

  • Carro61 22 december 2008

    Ett gott degspad blir spadet efter kroppkaks koket.
    Riven ra potatis gor brödet saftigt och gott, och pa hosten nar det finns över flöd på zuccini river jag ner det i bröd degen.
    På våren plockar jag nässlor och blandar i smeten.
    Det går att stoppa i nastan vad som helst, låt fantasin flöda.......

  • The_mama97mia 22 december 2008

    Jag har några riktiga favoritbrödrecept.
    Ett skållat bröd som jag bakar med stor förtjusning är franskt bondbröd -

    Franskt bondbröd (Mikes bröd)

    Mias Söndagsbröd
    tricket här är att man sätter in brödet i hög värme först och sen sänker temperaturen, blir så god skorpa.

    Tjeckiskt bröd

  • emaxen 22 december 2008

    :D När jag kokat min skinka bakar jag alltid brödkakor av degspadet, rågmjöl, vetemjöl special lite salt o vatten.
    Väldigt goda och perfekta till jullskinkan.:)

  • The_mama97mia 22 december 2008

    Men... tänkte inte på det. Hällde bort spadet från den i of s färdig- kokta skinkan
    hmmm...

  • Okänd 26 december 2008

    parmesan eller annan god riven ost är jättegott att ha i... getost^^
    matlagningsyoghurt, nötter, frön, rivna äpplen, citron(!), ha honung istället för sirap/socker, lingonsylt, äppelmos, roliga mjöler, använda vassle som degspad (det som blir över när man rinner av yoghurt för tex. tzatziki), olivolja+soltorkade tomater+fetaost+vitlök+oliver, spenat(!)
    ...
    Tips är att hitta ett bra vitt grundrecept och ett bra lite grövre grundrecept som man sen kan leka hej vilt med.
    ta det som finns hemma!
    går att variera i all oändlighet!
    (Y)

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av emaxen den 22 dec 2008

    När jag kokat min skinka bakar jag alltid brödkakor av spadet


    Gör det inte ont att sitta ner sen i ett par veckor då? :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.