Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matbrödsmjöl av vete?

  • frucaos 8 februari 2010

    Vad är det för skillnad på det och vanligt vetemjöl? Eller är det bara två sätt att säga samma sak?

    Var köper ni stenmalet mjöl förresten?

  • The_mama97mia 8 februari 2010

    "Vad är stenmalet mjöl?
    Ett stenmalet mjöl är ett grovmalet fullkornsmjöl som malts mellan stora kvarnstenar, så som man gjorde förr i tiden."
    Från http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=7&faq_catid=1&faq_id=12#12

    Jag köper stenmalet mjöl i vanlig livsmedelsbutik, vi har en lokal kvarn Orga Kvarn som säljer sitt mjöl där. Saltå Kvarns mjöl brukar finnas i de flesta livsmedelsbutiker med. Jag kan ju inte Norges butiker och sortiment, men det borde gå att få hem om inte annat?

  • frucaos 8 februari 2010

    Vad är matbrödsmjöl av vete då??

  • boz1965 8 februari 2010

    Skrivet av frucaos den 8 feb 2010

    Vad är matbrödsmjöl av vete då??


    Skulle tro att det är helt vanligt vetemjöl - iaf vad vi i Sverige menar med det. Det är svårt att veta eftersom de olika kvalitéerna heter olika olika beroende på var i världen man befinner sig. Men om det är ett mjöl med extra mycket gluten så kan det vara Vetemjöl Special du tänker på.

  • The_mama97mia 8 februari 2010

    I länken jag la in står även om "vanligt vetemjöl", skillnaden är att man siktar bort skal o gröfs. Stenmalet mjöl är alltså alltid av hela kornet.

  • frucaos 9 februari 2010

    "Byt eventuellt ut vetemjöl mot matbrödsmjöl av vete eller lantvetemjöl." -kopierat från ett recept. Det är alltså inte samma sak, men liknande. Så mycket har jag väl räknat ut tidigare, men är intresserad av att veta exakt vad som är skillnaden. Verkar inte som om någon vet det? Synd att fråga bagaren är nedlagd för tillfället, hade säkert varit en bra fråga för honom.

    Intressant att veta vad stenmalet är - men det var i och för sig inte det jag frågade om, bara var man får tag i det ... Det var två olika frågor jag ställde. Kanske borde ha förtydligat det!
    Tack för engagemang!! (L)

  • FruAst 9 februari 2010

    Fanns/finns det inte färdiga påsar med mjöl som var mest vete och även råg i som man bara tillsatte jäst och degvätska till. Fanns något som hette 4 sädesslag tror jag. mm. Jäg vet inte exakt vad som ingick. Har aldrig köpt sådant men jag vet att jag läst i "gamla" receptböcker om just matbrödsmjöl. Kungsörnen kanske vet.

  • Erajscha 9 februari 2010

    Är inte det sånt där extra proteinrikt vetemjöltyp vetemjöl special?

  • The_mama97mia 9 februari 2010

    Förlåt mig, klassisk blunder - jag läste inte frågan tillräckligt noga!

    Nedanstående info fanns på http://www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=1532

    Lantbrödsmjöl är tillverkat av extra proteinrikt vete som ger en bättre bakförmåga. Mjölet innehåller både vete och råg samt surdeg. Finns i olika utmalningsgrader, från vitt och ljust till mörkt lantbrödsmjöl.

    Lantvetemjöl innehåller både kärna och grodd. De yttre skaldelarna är bortsiktade.

    Grahamsmjöl är ett fullkornsmjöl som är malt av hela vetekornet.

    Grovt matbrödsmjöl används till bakning. Består till viss del av grovmalen helkornsråg, dels grovmalet helkornsvete samt siktat grahamsmjöl.

    Rågsikt är en färdig blandning av 60% vetemjöl och 40% siktat rågmjöl.

  • frucaos 9 februari 2010

    Hjälp, vilken djungel det är!! Här kan man fort gå vilse bland mjölsorterna... :'(
    Men nu ska jag laga middag!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.