Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Minska jäst vid kalljäsning?

  • Elfsister 8 juli 2011

    Jag undrar om jag bör minska på jästen när jag jäser brödet över natten i kylskåp istället för att baka av det samma dag?

  • Cassiopeya 8 juli 2011

    Det brukar inte jag göra i alla fall. Gör efter samma recept som när jag bakar vanligt, fast istället för ljummet vatten tar jag kallt vatten. Samma mängd jäst. Det funkar bra :) Det bästa är att baka ut brödet direkt på kvällen och låta det jäsa på plåt i kylen, men ibland gör jag bara degen och gör frallor av den dagen efter.

  • thomaslunderquist 8 juli 2011

    Jag tar max hälften så mycket jäst som annars. Mina standardproportioner för ett enkla och goda bullar är 1/2 paket jäst (max) till 1/2 liter vatten och 1 tsk salt, ner i bytta och rör ihop till lös deg/tjock smet (tills det blir tjockt och tungt att röra) med mest vetemjöl och i övrigt andra mjölsorter, gryn, frön, rivna rotfrukter/grönsaker eller vad man vill. Sen in med byttan i kylen över natten och klicka ut till 12 bullar på plåt på morgonen. Tar 5 minuter att röra ihop på kvällen, 15 minuter i ugnen på 225 grader på morgonen. Funkar bra även stressiga vardagsmorgnar, man hinner ta en dusch medan bullarna gräddas! Överblivna bullar fryser jag in direkt efter frukosten och tinar i mikron kommande morgnar.

  • brii 10 juli 2011

    har slutat med färskt jäst sedan jag upptäckt torrjästen.
    ma använder mindre och det häller jättelänge.
    brukar lägga ett par smulor (1-2gr) in 800gr vatten. låter smälta 15min sedan häller jag mjölet (ca 1.2kg-1.4kg beror på vilket typ av mjöl jag använder)
    låter jäsa minst 12tim på svalt ställe(i kylskåp, vi har omkring 34° i skuggan just nu)
    dagen efter gör jag limpa eller bullar och bakar i ugnen på 230° ca 70min för limpan, 15-20min för bullarna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.