Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

misslyckad vildjäst!

  • rostok 8 juli 2012

    Hej, är det någon här som försökt göra vildjäst på mjuka halvtorkade fikon som säljs så i påse. Jag har Icas märke I love Eco och har försökt göra vildjäst med dem, men misslyckats helt. Det tåg över en vecka innan de började bubbla något, men tyvärr gav de ändå ingen jäskraft. Någon som gjort samma sak? Jag kan nämna att det luktade gott hela tiden, nästan för gott gissar jag.

  • rostok 8 juli 2012

    Min tanke är att den sorten kanske är behandlad med något antimögelgrej, visserligen ekologiskt men ändå, som gör att det inte funkar?

  • boz1965 8 juli 2012

    Vildjäst från "Leila Bakar":

    Ingredienser

    125 g russin
    25 g socker
    50 g honung
    250 g vatten (28-30 grader)

    1 Blanda alla ingredienser i en glasburk.

    2. Skaka burken och ställ den på en varm plats, till exempel ovanför kylen. Obs! skruva inte åt locket på burken, då kan den explodera. Låt det vara lite på ”sniskan”.

    3. Efter 2-3 dagar, när russinen börjat flyta upp till ytan, man ser bubblor och det luktar skarpt. Då är vildjästen klar att silas av. Den bortsilade vätskan är vildjästen.

  • rostok 8 juli 2012

    Recept på hur man gör vildjäst har jag massor, det jag undrar är just över fikonen. Det står "ekologiska fikon soft", I love Ica på påsen. Någon här som gjort vildjäst på just dem? Hur lyckades ni då?

    Kanske jag ska tillägga att jag har gjort vildjäst på andra ekologiska fikon flera gånger och lyckats, har även gjort på en hel del andra frukter och bär, det är alltså inte alls nödvändigt med att använda russin, även om de också brukar fungera bra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.