Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölk eller vatten till degen?

  • kattis83 16 september 2010

    Ska baka rågsiktsbröd och man kan ha i vatten eller mjölk. Vad blir det för skillnad på brödet om man använder vatten resp. mjölk?

  • rostok 16 september 2010

    Med mjölk blir brödet lite mjukare, något tätare samt får fortare färg. Jan Hedh skriver i sin bok att om man använder mjölk så går det åt något mindre mängd mjöl.

    Man kan mycket väl byta ut vatten och mjölk mot varandra. Ex så bakade jag under ganska många år kanelbullar på enbart vatten. Ingen märkte någon skillnad. Anledningen till att jag gjorde det så konsekvent var att vid den tiden så var flera av mina barn mjölkallergiska.

    Jag brukar idag mest använda vatten när jag bakar matbrröd, men om vi har mjölk hemma, som gått förbi sista förbrukningsdag med flera dagar så tar jag det till bröd, Bakar jag inte just då så hamnar mjölken först i frysen. Detta förutsatt att inte mjöllken smakar eller luktar alltför illa. Likadant gör jag med alla sorters yoghurt, creme fraische, gräddfil o dyl.

  • Memelie 18 september 2010

    Ingen större skillnad, på jobbet använder vi aldrig mjölk, alltid vatten.

  • maxxess 18 september 2010

    Jag märker skillnad när jag har filmjölk som degvätska, men inte mjölk direkt. Kör med vatten för det mesta när jag bakar.

    Det finns mjölkpulver i nästan alla butiker, om man nu vill ha "mjölk" hemma som har hållbarhet för bakning. Bara att dra i ett par msk..

  • lena4 18 september 2010

    Skrivet av Memelie den 18 sep 2010

    Ingen större skillnad, på jobbet använder vi aldrig mjölk, alltid vatten.


    Håller med blir ingen skillnad.
    Jag har bakat med båda, och blir lika bra.

  • Hammarn86 5 oktober 2010

    En enkel anledning till att inte använda mjölk är ju att brödet blir laktosfritt.
    Dessutom är det ju billigare med vatten.

    Har fått lära mig att vatten alltid funkar istället för mjölk när man bakar och nästan allt bröd i affärer är idag bakade på vatten istället för mjölk. mycket just på grund av pris och laktos intolerans.

  • JennyMariaBrandstrom 5 oktober 2010

    Vill du ha ett riktigt gott rågsiktsbröd skall du använda dig av ett mörkt öl, till exempel porter, som degvätska.

  • maithab 5 oktober 2010

    Det blir tätare porer i brödet av mjölk än av vatten. En viss strukturskillnad alltså.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.