Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nya ankarsrum assistent knådar dåligt, eller gör jag fel?

  • AndreasTon 7 juni 2011

    Hej!

    Jag är van att baka med min mors assistent, men har nu införskaffat en egen av den nyare modellen från ankarsrum.

    Man jag tycker inte att jag lyckas få den att knåda deg över huvud taget... Idag gjorde jag ett halvgrovt bröd på 0.5 liter degvätska. Då ska man enligt beskrivningen inte använda degkroken. (Den är för 1.5 liter och uppåt.)

    Jag provade med både degkroken och rullen. Jag filmade lite fyra olika sekvenser, två med kroken och två med rullen.

    http://www.youtube.com/watch?v=AY_7zoAOmA8

    Det känns som om man velat spänna rullen mot kanten för att pressa degen mellan kanten och rullen, men man kan bara spänna den mot mitten.

    Känns också som om insidan borde vara räfflad eller något så att degen inte bara kasar runt.

    Det brukar stå i recept att det ska knådas 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin, men så som det ser ut här får nog maskinen gå i 20-30 minuter för att motsvara 5 minuters knådning för hand...

    Mvh,
    Andreas

  • Okänd 7 juni 2011

    Jag gör nästan jämt på bara ½ liter degvätska och använder alltid kroken.
    Du skriver att degen kasar runt. Har du tagit i för mycket mjöl på en gång?
    Och om du använder degkroken så spänner du den intill kanten och har degskrapan i hållaren?

  • AndreasTon 7 juni 2011

    Hej!

    Såg du min youtube-film som jag länkade till i inlägget ovan (första inlägget)? Ser det ut så när du knådar deg? ( www.youtube.com/watch?v=AY_7zoAOmA8 )

    Jag kan inte spänna kroken intill kanten. Till att börja med så tillåter det ovala hålet på degkroken inte att jag för den ända ut i kanten (vilket är möjligt på min mors gamla elektroluxare), och för det andra så går den bara att spänna _från_ kanten så att man hindrar den från att gå ut till kanten. (Som jag också skrev ovan, skulle kännas mer naturligt att spänna den _mot_ kanten!)

    Mvh,
    andreas

  • Okänd 8 juni 2011

    Du har ju en stor skruv vid sidan av skålen. Lossar du den först innan du för kroken mot kanten, sen ska ju sprinten i ORDENTLIGT innan du spänner fast skruven.
    Jag gjorde fel att jag trodde jag fått i sprinten och då for degkroken fram o tillbaka.
    Hoppas du fattar vad jag menar, är lite svårt att förklara.
    Jag tror helt enkelt att du inte fått ner sprinten och spännt fast skruven.
    Jag har ont i mina händer så jag måste använda handske när jag spänner skruven, så HÅRT sitter den när jag ska lossa den.
    Hoppas det funkar för dig. Ibland tror man att man läst manualen noga också ;)
    Annars får du väl kontakta återförsäljaren.
    Den tanken hade jag innan jag förstod vad jag gjorde för fel. Lycka till med din maskin, hör gärna av dig hur det än går.

  • AndreasTon 8 juni 2011

    Hej!

    Kanske har jag inte fått i den ordentligt, det skulle ju förklara varför jag inte får degkroken ända ut till kanten!

    Men att spänna armen har jag verkligen tagit i. Enligt manualen och enligt hur den är konstruerad så är ju inte armen gjord för att fästa i ett visst läge, utan bara fästas på ett minsta avstånd till kanten. Det man spänner armen mot är fasat så att armen ska kunna röra sig från ett visst läge bortåt från kanten.

    Störigt att man ska behöva ta i så för att det ska fungera, och störigt att mans ska behöva använda den på ett sätt som inte är tänkt för att det ska fungera...

    Jag får provbaka lite till i kväll helt enkelt! :)

  • Okänd 8 juni 2011

    Jag ser fram emot resultatet. Det här fixar du (Y)

  • sofiaro 27 juli 2011

    har ni bra matbröd man kan baka jag har en bakmarskin..har nån recept på god matbröd man kan baka i höst. tack om ni har nåt tips på god matbröd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.