Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Omräkning av recept till bakmaskin

  • Em_123 4 december 2010

    Hej!

    Jag har en fråga angående hur man räknar om recpt till bakmaskin.

    Jag undrar om man kan ta ett recept på en brödlimpa (kokbok etc) och rent matematiskt räkna om det för att passa bakmaskinens limpstorlek. Det vill säga jag tar ursprungsreceptet, omvandlar mängderna till vikter (istället för volymer) och skalar ner ingredienserna propotionellt för att passa bakmaskinens limpvikt.
    Eller finns det något man bör veta för att räkna om recept?
    Och en dum fråga – kan man säga att ingrediensernas sammanlagda vikt är samma som limpans vikt?

    Tack för hjälpen!
    Em

  • Citronpeppar 19 december 2010

    Hej
    Jag har en bok som bara innehåller recept till bakmaskin, Baka med bakmaskin ICA Bokförlag ISBN 91-534-1235-4.
    Jag bakar oftast bara degen i min maskin, låter den sköta allt tills degen är jäst och klar då flyttar jag över degen i ett baktråg, knådar ner den med näven och låter den jäsa upp ännu en gång, sen in i ugnen 30 minuter.
    Jag bakar oftast efter det här receptet
    1-1½ tsk torrjäst
    7 dl vetemjöl
    1 tsk salt
    3 dl vatten

    Sen varierar jag i det oändliga när det gäller mjöl, kryddor olja och torkad frukt. Idag har jag bakat ett ostbröd med rester av 2 dl riven ost. Då tar jag 6 dl vetemjöl ½ tsk salt för osten är salt i sig.
    Jag vet inte hur man räknar om recept jag använder mig av detta basrecept, det funkar bra för mig.

  • kbark 30 december 2010

    Borde det inte funka bra om du minskar receptet till att ha 2,5 dl degvätska. Min maskin gör standard bröd som innehåller den mängden, men sen beror det väl på vilken maskin man har. Att göra så funkar kanon för mig. Sen är det bara att köra på vilket recept som helst. De som står på mjölpåsarna brukar vara toppen att ha som grund att variera från.

    Lycka till!

  • svengelsk 30 december 2010

    Max för min maskin är 4-4.2 dl och 600 g mjöl. Jag bakar mest på vitt mjöl eller graham. Ibland tar jag 1/5 råg i det vita. Jag har ibland fått kompakt bröd med mera råg särskilt råg och graham. Min favorit är 1/5 vitt och 4/5 graham.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.