Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Platt fall

  • Otis55 23 mars 2009

    I de flesta brödrecept står det att man ska skåra eller picka brödet inmnan man sätter det i uignen.
    Har bara dåliga erfarenheter av detta. Gör uppenbarligen något fel under jäsningen:
    Varje gång jag glatts över präktigt jästa bröd händer det samma: Jag tar en vass kniv och skårar eller en sticka och sticker - och ut pyser luften som ur en trasig ballong. Resultatet är ett platt och kompakt bröd.
    Vad göra?

  • popik 23 mars 2009

    Det beror nog på att du skårar brödet efter jäsningen. Skåra brödet innan andra jäsningen när du bakat ut bröden och låt jäsa så ska du se att det blir bra.:)

  • Arreiy 23 mars 2009

    Du har antagligen en för slö kniv! När man ska skåra bröden direkt innan de ska in i ugnen ska man vara MYCKET LÄTT på handen, "knappt nudda" brödet, med en supervass kniv, prova med rakblad, dra snabbt och lätt alltså så kommer det gå supderduper! Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.