Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Problem med glutenfritt matbröd - blir för segt!

  • SofieSo 18 juni 2009

    Hej!
    Jag hoppas få hjälp med att mitt matbröd ALLTID blir segt, nästan som gummi, och inte alls luftigt. Min 9 månader gamla dotter har matallergi mot råg, vete, ägg och mjölk så jag har t.ex. haft följande matrecept: 4 dl ljummet vatten, 1 tsk salt (inte alltid!), 2 msk rapsolja, 5 dl (cs 400 gr) basmjöl som är glutenfritt. Vad gör jag för fel?

    Vår dietist har sagt något om fiberhusk eller pofiber, men jag har aldrig förstått om de ingredienserna skulle hjälpa mot mitt problem med segt bröd?

    Tacksam för svar // sofie

  • Marina73 18 juni 2009

    Hejsan
    Min dotter är glutenintollerant och jag bakar allt hennes bröd själv. Vet inte riktigt varför ditt bröd blir segt, det har jag inte råkat ut för.
    De glutenfria mjölmixerna saknar det som vetemjölet "gör" i bakdegar, dvs "binder" samman, (håller ihop) degen/brödet. Och det är därför man använder fiberhusk i degen. Jag har alltid fiberhusk och även ibland pofiber i smeten när jag bakar bröd.
    Lycka till med bakandet!
    >>Marina Johansson<<:)

  • festmaten 18 juni 2009

    http://www.specialkost.se/

    Hoppas du hittar tips här, som du kan få nytta av. Jag har själv bakat efter recept från denna sida, med bra resultat.

  • SofieSo 20 juni 2009

    Marina tack för tips! Men jag undrar fortfarande NÄR pofiber används och hur mycket? Hur mycket fiberhusk använder du ungefär, och använder du det ALLTID nä du bakar bröd, även om det inte står i receptet?

    Mvh Sofie

  • SofieSo 20 juni 2009

    Marina tack för tips! Men jag undrar fortfarande NÄR pofiber används och hur mycket? Hur mycket fiberhusk använder du ungefär, och använder du det ALLTID nä du bakar bröd, även om det inte står i receptet?

    Mvh Sofie

    Skrivet av Marina73 den 18 jun 2009

    Hejsan
    Min dotter är glutenintollerant och jag bakar allt hennes bröd själv. Vet inte riktigt varför ditt bröd blir segt, det har jag inte råkat ut för.
    De glutenfria mjölmixerna saknar det som vetemjölet "gör" i bakdegar, dvs "binder" samman, (håller ihop) degen/brödet. Och det är därför man använder fiberhusk i degen. Jag har alltid fiberhusk och även ibland pofiber i smeten när jag bakar bröd.
    Lycka till med bakandet!
    >>Marina Johansson<<:)

  • Marina73 20 juni 2009

    Hej Sofie,
    Jag har alltid i fiberhusk även om det inte står i receptet.
    Jag bakar oftast på 1 liter vätska, och då tar jag ca 4 msk
    fiberhusk. Pofiber strör jag rakt i från paketet men det blir nog
    också några matskedar. Men det har jag inte i jämt.
    Och jag brukar ha i fibrex eller krossade linfrön när jag bakar på
    ljust basmjöl, så att det blir något fiber i brödet.
    Min dotter tycker inte om "mörkt" bröd, så det funkar jätte bra
    att ha i de fibrerna, bra för magen. :)
    >>Marina<<

  • kiin 4 juli 2009

    Jag använder 1 msk fiberhusk till alla bröddegar, även söta, och så får assistenten stå och arbeta degen i 10 minuter, då får du glutenliknande trådar. Jag använder utan undantag vanliga recept och byter ut till de ingredienser min dotter tål, samt tillsätter husken, och gör som jag beskrev. Det funkar på jättebra! Lycka till med baket!

  • 5 juli 2009

    http://www.allergimat.com/index.asp

    http://www.semper.se/StartGF.aspx?id=173

    http://www.finax.com/se/display/glutenfritt.aspx

    några bra sidor som jag rekommenderar!! från sempers och finax hemsida kan man även beställa hem gratis receptbroshyrer!(Y)(Y)(Y)

  • Majbaggen 25 februari 2010

    Jag har oxå en glutenintollerant dotter, som totalt brödvägrat tidigare. Skulle vara köpebröd och inget annat. Och denna mamma som älskar att baka...:(
    Sen blev jag frälst på surdeg. Men det gick ju inte till hennes bak. Gogglade som en tok och till slut hittade jag glutenfri surdeg på Mixwells sida. Sagt och gjort - satte surdegen (med äpple) på Sempers grovmix. Luktar och beter sig inte riktigt som den vanliga surdegen, men den fungerar! Och tösen äter bröd, flera skivor om dagen:D
    Förutom ca 200 g surdeg går jag på brödreceptet på baksidan av Sempers grovmix. Utesluter sedan två försök helt jästen, och kalljäser över natten. Blir kanon! Testa - jag lovar att det lönar sig!!!

  • FruAst 25 februari 2010

    Kan man kavla en deg med fiberhusk? Heter produkten så, finns det bland glutengrejor i vanlig affär?

  • Majbaggen 26 februari 2010

    Jag har inte märkt så stor skillnad med eller utan fiberhusk. Ibland tar jag i, dels för jag har hemma, dels för att det KANSKE blir saftigare. Men kavlingseffekt blir det inte. Vad jag testat så fungerar det att kavla om man använder Lailas mjöl, fast det känns som bomull. Jag brukar istället köra "plattning" före kavling.
    Fiberhusk köper vi i ransonen från Apoteket, men i vår affär står det bland glutenprodukterna. Hoppas detta hjälper dig... Lycka till vid bakningen.

  • FruAst 26 februari 2010

    Tack det är inte för egen räkning, men jag måste kunna så att jag kan lära mina elever i hemkunskapen. Det finns ju en och annan som är glutenintolerant. Min erfarenhet var just att det går bra att klicka degen, men inte kavla. Vi använder sådana produkter som finns i vanliga affärer. Just detta året har jag bara en elev, men det har tagit tid att lära sig hur man gör för att det ska bli bra. Fiberhusk vet jag som sagt inte vad det är, ska kolla på detta vid tillfälle. :D

  • FyllErik 26 februari 2010

    Hur gör man för att kavla ut en glutenfri deg?? Jag vill baka kanelbullar, har provat men det blir som småsten:'( Tycker inte fiberhusk funkar, Lailas mjöl blir torrt och hårt.

  • skrotnissessyster 26 februari 2010

    Det finns ett helt otroligt gott recept i Glutenfria rutiga kokboken!
    Har provat bullar i många år och inte förrän nu kan jag baka bullar som går att kavla och sen blir saftiga. De torkar efter ca 2 dagar så jag brukar ha dom i frysen.
    Finns även andra bra recept i denna kokbok!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.