Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Protein i bröd ?

  • hybrex 15 februari 2010

    Hej, undrar om det är någon som har erfarenheter eller kunskap om att ha naturellt protein i bröd? Här kommer ett recept som jag såg det i.

    2 dl kokt rågkross,
    1 lätt kesella,
    1 msk rapsolja,
    ca 4 dl kallt vatten,
    1 dl solrosfrö,
    1 dl pumpafrö
    2 dl dinkelmjöl fullkorn
    6 dl grovt rågmjöl
    2 dl naturellt protein*
    1 msk bikarbonat
    2 tsk salt
    1 msk psyllium

    Blanda de torra och våta ingredienserna var för sig och rör sedan ihop allt. Häll upp i 2 smorda och bröade formar. Grädda i 200 grader ca 1 timme.

    Ska man då köpa något slags proteinpulver? Som t.ex. Sojaprotein som finns på blad bodystore eller hälsokostbutiken och ska man alltså inte blanda ut pulvret med vatten utan hälla i det torrt? Vet att det finns ett preotein som heter Bakepro, det kanske man ska använda?

    Mvh// en konfunderad brödfantast

  • Gnurf 15 februari 2010

    Jag vet att det finns något som heter Bakprotein, bla Dalblads har en variant för att proteinberika bröd. Men jag har aldrig provat det själv. Naturligt glutenhöga mjölsorter innehåller ju även mer protein...:)

    http://www.natur-produkter.se/bakepro-dalblads-p-453.html

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Låter som en motsättning - naturellt proteinPULVER?
    :)

  • Gnurf 15 februari 2010

    Det är ju vassleprotein...kommer från mjölk helt enkelt...

  • hybrex 15 februari 2010

    Med det menas att det inte är någon tillsatt smak, som naturell yoghurt t.ex. Finns ju yoghurt sötat med honung, de flesta proteintillskott som man köper är sötat med bl.a vanilj, choklad, jordgubb

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    ja man lär sig nåt varje dag, tack för det!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.