Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rädda degen?!

  • Penne 5 januari 2011

    Igår gjorde jag en deg på bröd som skulle jäsa över natten o gräddas nu. Men jag slarvade väl när jag läste och jäste degen i kylen. Den skulle jäsa i rumstemp. Finns det nåt jag kan göra för o få igång degen igen??

  • CiinaC 5 januari 2011

    Skrivet av Penne den 5 jan 2011

    Igår gjorde jag en deg på bröd som skulle jäsa över natten o gräddas nu. Men jag slarvade väl när jag läste och jäste degen i kylen. Den skulle jäsa i rumstemp. Finns det nåt jag kan göra för o få igång degen igen??



    Kan du inte bara pröva att ställa dom i rumstemp nu, och låta det ta lite längre tid än du tänkt dig?
    Så har jag gjort ett par gånger med lyckat resultat. Men det kanske beror på vilken sorts deg det gäller.. {struggle}
    Hoppas det går bra med bröden hur du än löser det!

  • Cassiopeya 5 januari 2011

    Har inte degen jäst något då? Jag har alltid min deg i kylen över natten:) Vad har du för jäst? Sätt på ugnen och prova att ställa bunken på spisen om du har kombination spis/ugn. Då kommer värmen från ugnen att sätta igång jäsningen. Lite som ett värmeskåp/jässkåp som finns i bagerier. Så gör jag ibland när jäsningen är lite seg :)

  • Penne 5 januari 2011

    Tack för hjälpen. Jag prövade att låta degen stå framme ett tag, sen gjorde jag som man skulle. Det gick faktiskt ganska bra ändå, blev förstås lite mer "satt" än vad det skulle bli, men det dög som frukost. Gör ett nytt försök imorrn!

  • Cassiopeya 5 januari 2011

    Gott! Alltid skönt när det ordnar sig =) Har själv två degar på jäsning nu. Hoppas det kommer bli gott :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.