Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rågbröd utan surdeg

  • elsa-nilsson 25 oktober 2015

    Jag letar och letar efter ett recept på gott rågbröd UTAN surdeg.Hittar inget som passar in på mina önskemål.Gärna blandade mjölsorter,jag har fint rågmjöl,grahamsmjöl och vetemjöl special.Jag vill baka ett gott bröd,men inte i form,men mina försök flyter bara ut och blir platta som en pannkaka!Jag vill ha ett högt fint röd.Jag har lite brödkryddor hemma och sirap,samt jäst (den blå).Hur skall jag göra för att det inte skall flyta ut?Brödorgar och sånt där har jag inte och förstår heller inte att man kan sätta in en korg i varm ugn!Kan någon hjälpa mig med detta? (N)
    Gammeltanten Elsa

  • asasto 25 oktober 2015

    Man sätter inte in jäskorgarna i ugnen man mjölar korgarna och låter brödet jäsa där sedan vänder man dem upp och ner på het plåt med bakplåtspapper på och slänger snabbt in dem i ugnen. Korgen är aldrig inne i ugnen.

    Har tyvärr inget recept eftersom mitt bak = jag slänger ner lite olika mjölsorter jag har ihop med degvätska och väldigt lite jäst och jäser länge i svalen så jag får helt olika sorters bröd varje gång för det mesta blir de rätt bra.

  • svengelsk 25 oktober 2015

    Jag tyckte att 'Göteborgs godaste bröd' var bra när jag gjorde det för en del år sedan. Sedan dess har jag övergått till surdeg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.