Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rågkross!

  • martin84tbg 27 februari 2011

    Hej!

    Ska idag baka bröd för första gången och hitta ett som jag fasstnade för. http://www.matklubben.se/recept/moerkt_broed_67289.html
    Var nere på Maxi och handla allt, "trode" jag, Jag missade Rågkrossen.

    Min fråga är då om man kan skippa rågkross? Eller det tar bort den största smakupplevelsen?

    Jag har tummen mitt i näven när det gäller bakning.

  • Cassiopeya 27 februari 2011

    Beror lite på vad det är för recept. Har du müsli hemma? I så fall kan du blanda i det istället :) Ger inte riktigt samma konsistens förstås, men det är också gott!

  • Cassiopeya 27 februari 2011

    Äsch! Missade att du länkat! Kollade receptet nu, ta dubbelt med vetekross då! Eller müsli! Funkar bra bägge delar :D

  • martin84tbg 27 februari 2011

    Haha herregud , missa visst Vetekross också.... :S

    Får nog endå ta en vända till Willys eller Maxi.

    Av nyfikenhet så undrar jag vad du menar med Musli, Typ Start musli russinsmak? för det är det enda jag har hemma. Oftast är ju musli med majoritet av Havre. Isåfall kanske man kunde smulat ner enbart havre istället.

    Oavsett så tack för svaret!

    Mvh Martin

  • rostok 28 februari 2011

    Hej, jag tillhör de som villigt ersätter saker i recept med annat, i alla fall i brödrecept. Havregryn behöver du absolut inte smula.

    Men, rågsmaken är ju god, du kanske har rågflingor hemma?

    Flingor behöver inte ligga i vatten lika länge som kross, inte ens ligga i vatten i förväg alls.

    Det går också ypperligt att baka på grötrester!

    -Lycka till!

  • Cassiopeya 28 februari 2011

    Oops utan både vetekross och rågkross blir nog brödet väldigt annorlunda. Krossen ger en lite "grynig" konsistens till brödet som är supergod! Med müsli menar jag vilken müsli som helst egentligen, fast Start innehåller förmodligen väldigt mycket socker, vilket kan göra brödet sött. Jag har alltid vanlig basmüsli hemma, utan tillsatt socker, den är jättegod att blanda i brödet :D

    Precis som rostok skriver är det super att baka bröd på grötrester! Sök på "grötbröd" här på MK så kommer du hitta flera recept.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.