Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rågsikt istället för rågmjöl?

  • fen0mena 19 november 2008

    Hej på er bakare!
    Jag tänkte prova detta bröd idag http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=18207

    I receptet står det att det ska vara rågmjöl i degen. Jag hade såklart alla ingredienser hemma förutom just rågmjöl :o Men rågsikt har jag!

    Då undrar jag om nån vet om man kan byta ut rågmjölet mot rågsikt?

    Orkar bara inte gå till affärn :p

    Tack på förhand!

  • flabban 19 november 2008

    Kollade på en påse rågsikt som jag hade i skåpet. Det är 30% vete och 70% råg i rågsikt, antar att det är 100% råg i rågmjöl. Visst kan du använda rågsikt istället för rågmjöl. Lycka till med baket. (Y)

  • Gnurf 19 november 2008

    Jag bakar mitt eget matbröd varje vecka, blandar alltid olika mjölsorter med varandra med bra resultat. Klart det går att byta rågsikt mot rågmjöl! Rågsikt är däremot en finare fraktion än det fiberrikare/grövre rågmjölet (absorberar troligtvis vätska snabbare) så börja med 2,5 dl sikt istället för angivna 3 dl rågmjöl.

    Istället för att smörja 1,5l formarna kan du klä dem med bakplåtspapper. Brödet lossnar då jättelätt från formarna.

  • Geronimo 19 november 2008

    Hallå!
    Jag bakar allt matbröd och nästan uteslutande surdegsbröd.
    Jag använder bara stenmalet vete och rågmjöl. och spelt = dinkel.
    Stenmalet rågmjöl har alla smakämnen kvar och ger ett godare bröd än med siktat mjöl.
    Men visst kan Du använda rågsikt, men det blir skillnad i smak.
    "Dom stora bagarna" använder aldrig just rågsikt, utan blandar sitt mjöl själva.
    Lycka Till!(Y)

  • maithab 1 januari 2009

    Nu ska jag väl inte lägga mig i, i en gammal tråd, men visst är rågsikt 60% vetemjöl och 40% siktat rågmjöl och inget annat. Inte är det mer råg än vetemjöl i alla fall.

  • Lilljeppe 17 januari 2009

    Hur viktigt är det att ha alla olika mjölsorter hemma? Jag har bara vanligt vetemjöl hemma. Kan man baka bröd och byta ut alla olika mjölsorter rakt av med vanligt mjöl, eller blir inte recepten bra då? Funderar på att börja baka bröd här hemma.

    Vad kan man mer ha dessa mjöler till? Eller är det bara till bröd man har rågsikt och allt vad det nu heter.:o

    Hjälp gärna en okunnig här:p

  • redd 18 januari 2009

    Skrivet av Lilljeppe den 17 jan 2009

    Hur viktigt är det att ha alla olika mjölsorter hemma? Jag har bara vanligt vetemjöl hemma. Kan man baka bröd och byta ut alla olika mjölsorter rakt av med vanligt mjöl, eller blir inte recepten bra då? Funderar på att börja baka bröd här hemma.

    Vad kan man mer ha dessa mjöler till? Eller är det bara till bröd man har rågsikt och allt vad det nu heter.:o

    Hjälp gärna en okunnig här:p


    Det går att byta ut mjölsorterna till viss grad och själv blanda grövre mjöl med vetemjöl men är man inte van är det väldigt lätt att det går åt skogen.
    Att bara använda vetemjöl rekomenderar jag inte.

    Personligen rekommenderar jag vetemjöl och rågsikt och sedan hålla sig till recept som använder dessa tills du har bakat 20-30ggr så du har lite öga för vad som bör hända, vill du ändra på smaken så använd frön och kärnor i början mycket enklare.

  • Lilljeppe 18 januari 2009

    ok, tack för din rekomendation. Får väl ta och köpa hem lite annat mjöl:p Kan man bara ha mjölet till bröd? Känns ju som om det aldrig kommer ta slut då:o Jag bakar ju inte bröd vidare ofta om jag så säger. Men annars får det väl bli en ändring på det:D

    Tack igen

  • Amika 18 januari 2009

    JAg har olika mjölsorter hemma, just för att det ger så olika smaker. :)
    Att blanda rågmjöl och vetemjöl i en deg är ju såååå gott. :)

  • farmoringer 18 januari 2009

    För att inte tala om att blanda i kli eller kross....

  • Smileybregott 26 september 2010

    Skrivet av Lilljeppe den 18 jan 2009

    ok, tack för din rekomendation. Får väl ta och köpa hem lite annat mjöl:p Kan man bara ha mjölet till bröd? Känns ju som om det aldrig kommer ta slut då:o Jag bakar ju inte bröd vidare ofta om jag så säger. Men annars får det väl bli en ändring på det:D

    Tack igen


    kakor och pajer och annat kan ju vetemjöl användas till =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.