Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på bröd i stekpannan?

  • tjejk 27 mars 2009

    Jag skulle vilja testa att baka bröd i stekpannan, mjuka ej hårda bröd. Är det någon som har ett bra recept?

  • monfo 27 mars 2009

    Här är ett jag hittade på receptsökning: tunnbröd, är det något sådant du menar?
    Stompa (stekpanne tunnbröd)

  • Gnurf 27 mars 2009

    Spisbröd gör jag ofta, det är inte svårt alls, tom jag klarar av det :) Kör bara din vanliga jäsdeg för Matbröd men tillsätt 2-3 tsk bakpulver i degen (per 7dl degvätska) i mjölet. Först gör jästen sitt i bunken och aromer utvinns (när du jäser degen som vanligt) och sedan tar bakpulvret vid och pösar upp bröden lite när de hamnar i stekpannan.

    Kavla ut rundlar och kör med kruskavel på båda sidorna, grädda i flera stekpannor samtidigt (helst av gjutjärn och smörj in med lite olja före första brödet åker i) så går det geschwinnt. Jag brukar alltså kavla ut alla bröden och lägga mellan kökshanddukar före jag startar gräddningen, annars blir det så splittrigt :D Kör ungefär spisläge 4 (på 6-gradig skala), du får prova dig fram. Tar ungefär 75-90sek per sida.

    Har man en uteplats med murrikka så går det mycket bra att grädda bröden utomhus i vårsolen (Y)

  • tjejk 27 mars 2009

    :D Stompa så hette det ja! Fick stå och steka i timmar kändes det som. Men sambon och barnen tyckte det var jättegott!
    Har bakat tekakor idag också testade två olika recept och nu lagar jag en kycklinggratäng med creme fraiche som jag också hittade recept på idag. Så nu är jag helt slut :Z

    Tack för hjälpen (Y)

  • tjejk 27 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 27 mar 2009

    Spisbröd gör jag ofta, det är inte svårt alls, tom jag klarar av det :) Kör bara din vanliga jäsdeg för Matbröd men tillsätt 2-3 tsk bakpulver i degen (per 7dl degvätska) i mjölet. Först gör jästen sitt i bunken och aromer utvinns (när du jäser degen som vanligt) och sedan tar bakpulvret vid och pösar upp bröden lite när de hamnar i stekpannan.

    Kavla ut rundlar och kör med kruskavel på båda sidorna, grädda i flera stekpannor samtidigt (helst av gjutjärn och smörj in med lite olja före första brödet åker i) så går det geschwinnt. Jag brukar alltså kavla ut alla bröden och lägga mellan kökshanddukar före jag startar gräddningen, annars blir det så splittrigt :D Kör ungefär spisläge 4 (på 6-gradig skala), du får prova dig fram. Tar ungefär 75-90sek per sida.

    Har man en uteplats med murrikka så går det mycket bra att grädda bröden utomhus i vårsolen (Y)


    Ska testa det här receptet nästa gång :D

  • Eery 27 mars 2009

    satt just och kollade på stompa-recept:o

    verkar lite jobbigare än att bara hysta in i ugnen:p men men det får väll testas det med

  • Stintan 24 april 2009

    Om man har två stekpannor, kan man köra Stompa i båda samtidigt. Dubbelt så fort. Så gör jag med tunna pannkakor.

    Hälsningar från ett blomrikt Holland

  • Disen 24 april 2009

    Dom här brukar jag göra...:p
    Snabba Pannbröd

  • zudette 24 april 2009

    Ett annat tips! Det här receptet har jag själv sparat och ska försöka testa nån gång!
    Dalatunnbröd i stekpanna

  • mooseella 12 maj 2009

    Dessa bröd som görs i stekpanna är kanon att laga ute i naturen eller i husvagnen. Brukar steka på mitt trangiakök när vi är ute.Blandar smeten/degen i en plastpåse och tar med ut. Blir väldigt uppskattat när man är ute och man kan lägga i sin korv eller vad man väljer att ha i/på brödet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.