Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

scones = Muffins ?

  • mr_elite 23 april 2009

    Var ute och åt en brunch häromdagen och dom hade en helt underbart god typ av scones som var gjord som en muffins och påminde om detta med i konsistensen med smakade som söta scones.

    Någon som har eller känner till något sådant recept.

  • Uli 23 april 2009

    later lite som brittiska/irlandska scones... jag letar reda pa mitt recept senare ieftermiddag om du vill

  • mr_elite 24 april 2009

    Det vill jag gärna ha...

  • Uli 24 april 2009

    Förlåt, det blev aldrig att posta receptet igår. Min 1 åring hade andra tankar.

    Här är det i alla fall. Tyvärr är nästan allt i vikt snarare än deciliter.

    En nypa salt,
    25 gram fint strösocker (vanligt går också bra)
    225 gram mjöl med bakpulver. (225 gram vetemjöl + 2 -3 tsk bakpulver funkar lika bra)

    blanda de torra ingredienserna mend 25 gram smör eller margarin till du får en grynig massa, liknande en mördeg.

    Blanda detta med 1.5 dl mjölk (filmjölk blir godare och saftigare)

    Nu van du antingen fylla muffinsformar med smeten elelr gegga ut den till bollar, eller som de gör här, kavla ut det och sedan ta ut rundlar med kakmått.

    Grädda i 225 grader ungefär 10 minuter.


    Hoppas att det här var vad du letade efter. (Ganska gott att sätta russin i smeten också. eller lite rivet citronskal.)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.